lördag 5 januari 2008

Stefan Flod


En av de största förmånerna som jag upplevt genom mitt engagemang i partiet är förmånen att få lära känna massor av nya människor som jag förmodligen aldrig skulle ha träffat om inte etablissemanget fått för sig att gå i upphovsrättsindustrins ledband och försöka avskaffa det öppna samhället.
Som ett litet tack för det fantastiska nöjet att lära känna dem tänkte jag med jämna mellanrum presentera dem här på min blogg. Först ut är vår förbundsordförande i Ung Pirat: Stefan Flod.

Första gången jag träffade Stefan var den 5:e december 2006 när jag åkte upp till Umeå för att övertyga honom och Camilla Westrin om att de skulle sitta i interimförbundsstyrelsen för partiets ungdomsförbund Ung Pirat, som då ännu formellt inte hade bildats. Piratpartisterna i Umeå skulle nämligen träffas och baka pepparkakor och eftersom både Camilla och Stefan var tveksamma till om de var rätt personer för förbundsstyrelsen åkte jag på vinst och förlust upp och hälsade på för att tala dem till rätta.

Jag kan uppenbarligen vara ganska övertygande när jag sätter den sidan till, för både Camilla och Stefan tackade ja till att sitta i förbundsstyrelsen. Och det är enkelt att konstatera såhär i efterhand att det var en väl investerad resa från min sida att åka upp och prata med dem. Stefan visade tidigt att han var en person som kunde få saker gjorda och dessutom kunde få andra att känna samma entusiasm och ansvar som han själv ständigt visade. Så när det stod klart att vår interimordförande Hugi Ásgeirsson skulle flytta utomlands under hösten 2007 och därför inte kunde sitta kvar som förbundsordförande framstod Stefan som det givna förslaget. Själv var han dock tveksam vilket tvingade mig att företa en andra resa upp till Umeå och lanet Spixelania där Umeås pirater hade en monter. Jag hade hur som helst en trevlig helg och lyckades inte bara lära känna många av våra partiaktiva i Umeå lite bättre utan även övertyga Stefan om att han skulle ställa upp som förbundsordförande.

Sedan dess har han ständigt överträffat sig själv. Stefan är enormt driven och framåt och har lagt ner enorm energi för att finnas tillgänglig för våra medlemmar. Han har inte tvekat att flänga landet runt för att möta Ung Pirats medlemmar i verkligheten oavsett om det rört sig om ett årsmöte i Göteborg, en vetenskaplig konferens om upphovsrätt i Uppsala, en utbildningshelg i Skåne eller att se till att det startas upp en lokalavdelning i Luleå. Samtidigt har han drivit på förbundets interna arbete och lyckats få vår geografiskt spridda förbundsstyrelse att känna samhörighet och dra åt samma håll. På toppen av allt detta organiserade han upp partiets och förbundets verksamhet på stora Nolia-mässan i Umeå. En insatts som gjorde att Umeås lokalavdelning i Ung Pirat växte med flera hundra medlemmar till en av landets största.

Det som kanske är hans utan tvekan främsta egenskap är hans ovilja att låta sig stoppas av motgångar. När det efter åtta månaders handläggning, eviga förseningar och ständigt uppskjutna besked från Ungdomsstyrelsens sida stod klart att de inte tänkte bevilja vår projektansökan som vi skickade in i slutet av april tog det inte mer än någon dag innan Stefan var igång med att styra upp styrelsens arbete kring hur vi skulle få till en bättre ansökan till nästa ansökningstillfälle.

Jag kan utan att tveka säga att mitt uppdrag som förbundssekreterare för Ung Pirat skulle ha varit ett betydligt tyngre lass att dra om vi inte haft Stefan som vår förbundsordförande. Att han dessutom är trevlig att umgås med utanför piratsammanhang gör ju bara saken bättre (träffar ni honom kan ni ju fråga honom vad han tyckte om att stå och diska på min studentnation i Uppsala).

Vill ni se mer av Stefan kan ni alltid kika in på hans egen blogg.

Inga kommentarer: