fredag 19 februari 2010

Couchsurfing och piratkojor

Jag gick nyligen med i Couchsurfing. Dels för att ha fler möjligheter att finna tillfälligt boende i Bryssel fram tills jag får tag på en egen lägenhet och dels för att jag varit positivt inställd till konceptet som sådant i flera års tid. Det enda som hindrat mig från att gå med tidigare var att jag ansåg att eftersom jag inte hade någon egen soffa att erbjuda så borde jag inte bli medlem eftersom jag då enbart skulle vara en freerider på andra. Men ett antal diskussioner på sistone om just Couchsrufing, tillsammans med min holistiska syn på tjänster och gentjänster, fick mig att överge den ståndpunkten och registrera mig. Kan påpeka att om du är med i Couchsurfing och Pirat så finns det numera en grupp där för oss pirate som det är bara att gå med i.

När jag skrev en kommentar om att jag gått med i Couchsurfing på facebook fick jag även veta att det håller på att utvecklas ett liknande projekt för oss i Piratpartiet i Sverige. Nämligen Koj.piratpartiet.se. Siten är fortfarande under utveckling men verkar lovande. Jag bad Jonas johansson, ordförande i Ung Pirat Rättvik och den som ligger bakom siten, berätta lite om dess bakgrund. Han skrev ihop ett textdokument i en padda, och jag tänkte återge delar av vad han skrivit nedan:

Jag hade en idé om att skapa en site för att förmedla sovplatser mellan vänner, för ett bra tag sedan. Men efter att jag hade hört via olika medier att det redan hade skapats så la jag den tanken på is, tills rätt nyligen då jag fick en annan intressant idé.

Det var under Tjejsnack i linköping som jag hörde att det "klagades" och diskuterades på planering kring sovplatser för det eventet. Då kom tanken om en site för förmedling av sovplatser tillbaka. En site där pirater kunde informera andra pirater om att de vill dela med sig eller låna en sovplats till/av en eller flera andra pirater.

Jag tycker projektet verkar lysande, och efter mitt kringåkande i valkampanjen förra året kan jag utan att tveka säga att det kan fylla en viktig funktion för partiet. Så lycka till med projektet Jonas! 


1 kommentar:

Jonas sa...

Roligt att du gillar idén och bra att den uppskattas av dig och andra pirater! :)

Finns det någon pirat där ute som känner att denne har tid och lust så får ni gärna höra av er till mig och hjälpa till att utveckla vidare koj.piratpartiet.se

Det som ligger som största prioritet just nu är att översätta sidan till svenska, det har inte blivit av än pga tidsbrist.

Kontakta gärna mig på jonas.johansson(kanelbulle)piratpartiet.se

Tips och kritik tas gärna emot via mailen med :)

MVH

Jonas Johansson
Ordförande Ung Pirat Rättvik