Camilla Lindberg (fp) anser i en artikel på Svd Brännpunkt att IT bör bli ett eget ämne i grundskolan. Jag ser en del fördelar och en del nackdelar med förslaget och kan därför inte på rak arm säga vad jag tycker om frågan. Men det är givetvis bra att den lyfts, och det är en typisk sådan frågeställning som jag hoppas att Piratpartiet ska kunna skapa sig en uppfattning om under Uppsalaparley som kommer att avsluta superveckan i Uppsala.
Kom gärna med dina synpunkter i ämnet redan här ock nu i kommentarsfältet så ska jag ta med mig dem till Parleyt.
EDIT: Upptäckte att Anna Svensson har skrivit en längre kommentar om samma artikel.
8 kommentarer:
Mitt svar: Det beror det på vad ämnet är tänkt att innehålla.
Risken är att lärarna förlägger IT-moment till IT-undervisningen, och att man därmed får en föråldrad 90-talssyn på tekniken som något "skoj och ibland nyttigt", och som skilt från det övriga samhället.
Denna syn präglar den äldre generationen som ofta ser tekniken som ett verktyg utöver det man uppfattar som normalfallet. 80- och 90-talisterna ser istället IT som en integrerad del av deras tillvaro.
Mer attraktivt verkar det det att låta IT genomsyra all undervisning, och sedan ha ett fördjupningsämne där eleverna får möjlighet att skapa sig en djupare förståelse för tekniken och teknikutveckling. Där borde också mer abstrakta resonemang kring gränssnitt, teknisk förändring, sociala media och liknande ingå (inte en grundkurs i word, med andra ord).
När det gäller att ge barn och elever en samling grundkunskaper inom IT är jag övertygad om att det enklaste är att ge alla varsin dator när de börjar grundskolan.
IT bör vara integrerad i all annan undervisning (möjligtvis idrott undantaget). Det är bara då som "ämnet" kommer till sin rätta.
Ungefär som att Sverige envisas med att ha en EU-minister fastän EU i verkligheten ingår i ungefär alla politikområden...
Spontant är mitt svar: En utmärkt idé, men ca 15 år för sen. Det borde ha funnits som ett skolämne de senaste 15 åren, och idag borde det istället komma förslag i stil med "Ta bort IT-ämnet och integrera det i de andra".
Jag kan tänka mig att IT blir en del av undervisningen på samma sätt som läsning och skrivande i förskolan och första klass. Men man ska vara väldigt försiktig med att lägga det på de övre åren, då bör de vara fullt integrerade i de andra ämnena. Kanske lägga IT-undervisningen i andra och tredje klass?
Jag sällar mig till dem som tycker att IT ska vara något integrerat med den övriga undervisningen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att man fogar in ett par timmar datasäkerhet någonstans på läroplanen.
Jag tror att det kan bli ett bra förslag, men det måste verkligen utvecklas innan det går att ta ställning till. "IT" är nog den mest allomfattande förkortning som finns just nu.
Min magkänsla säger mig att IT som ämne kommer mynna i att eleverna får sitta framför datorn 2x40h i veckan och klicka celler i Excel (och i det läget kan jag bara hålla med grey, *integrera* - utbilda lärarna snarare än eleverna.)
Min förhoppning är att det skulle kunna bli något som mer handlar mer om alla de styrkor man kan få tack vare Internet och annan teknik nu, vad gäller samarbeten, utveckling, demokrati, osv osv ...
Jag tvivlar på att det skulle gå att ha IT som ETT eget ämne i skolan. Att säga att man studerar IT är ungefär som att säga att man studerar kultur.
Det skulle vara bra om du specificera innehållet, så att det inte låter så flummigt.
Manuell trackback:
Informationspolitiken omfamnar skolan
Skicka en kommentar