måndag 30 juni 2008

Förbundskongressen och världen utanför

Klockan tolv på dagen igår avslutades Ung Pirats andra förbundskongress. Precis som förra året hölls tillställningen i Uppsala. Unga pirater från våra lokalavdelningar runt om i landet har under helgen lagt ned otaliga timmar för att gemensamt besluta om vad förbundets verksamhet under det kommande året ska fokusera på, och hur vi ska genomföra projektet Hållbarhet och deltagande med fokus Europa som vi beviljats projektstöd för från ungdomsstyrelsen.

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla i förbundsstyrelsen som hjälpt till att rodda kongressen, till våra funktionärer som gjorde en strålande insats under kongressen, och inte minst till våra ombud som efter att ha stött och blött vår verksamhetsplan i åsiktstorgen till slut antog ett dokument som höjt sig ett par rejäla snäpp från det förslag som vi i styrelsen lade fram till mötet.

De senaste dagarna har varit intensiva. Men otroligt givande och fantastiskt roliga. När jag ser det engagemang som finns hos de aktiva i piratrörelsen och hur alla brinner för våra frågor så blir allt slit och släp som jag, och andra med mig, har lagt ner för att bygga upp Ung Pirat genast värt det med råge och kommer ge oss i förbundsstyrelsen en stabil bas att bygga förbundets verksamhet kring.

Men omvärlden stannar inte upp enbart för att Ung Pirat håller kongress. FRA-debatten rullar vidare. Nu är det FRA som skickat fram sina förespråkare för att försvara lagen. De måste ha missat att lyssna på Reinfeldts vädjan att låta bli att prata om den stora elefanten mitt i rummet.

Henrik Alexandersson gräver vidare i vad Marianne Mikko egentligen menar med sin idé om att reglera bloggar. Med tanke på hur mycket uppmärksamhet det här pinsamt dumma förslaget har fått så kan jag inte tänka mig att de kan igenom EU-parlamentet. Men å andra sidan så har EU en ovana att överaska med otrevligheter långt värre än vad jag kan föreställa mig.

Vill även omnämna den tredje internationella piratkonferensen som hölls samtidigt som Ung Pirats kongres, fast på annat håll i Uppsala. Den gemensamma plattformen inför EU-valet som konferensen antog såg väldigt lovande ut. Och en statsvetare som intervjuats av TT bedömmer våra chanser i EU-valet som goda.

Och en av piratbuktens företrädare tar nu och öppet visar sitt stöd för det vi i Piratpartiet försöker åstakomma genom att bli Guldpirat och uppmana andra att bli det. Förtroendet värmer. Och det tål att sägas att var donation spelar roll. Stor roll. För till skillnad från riksdagspartierna som lever gott på sitt partistöd så är Piratpartiets ekonomi helt beroende av de donationer som vi får in.

Slutligen hoppas jag se så många som möjligt på Piratpartiets och Svart måndags bananrepublikfest i Stockholm på torsdag.

Inga kommentarer: