torsdag 4 december 2008

Objektets rättigheter?

Jag illustrerade mitt förra inlägg med en djuplänkad bild av mig som tecknades under Sveroks riksmöte (bilden kan ni se här). Som alla andra inlägg jag gör här kopierades hela rasket raskt in i facebook via någon fiffig inställning där. Djuplänkningen följde med. Där upptäckte illustratören ifråga att jag länkat in hennes illustration i en bloggpost och eftersom jag inte bett om lov att göra detta bad hon mig i en kommentar ta bort bilden. Vilket jag givetvis gjorde.

Men det fick mig att tänka. Hur kommer det sig att upphovsmannen har rätten att styra hur och var en bild ska synas medan objektet inte erkänns några rättigheter alls. Nämda illustratör frågade aldrig mig om det var ok att hon ritade en bild föreställande mig, något krav på en sådan förfrågan finns inte, varken juridiskt eller moraliskt. Faktum är att jag inte ens informerades om att jag var avritad förrän jag själv snubblade över bilden på nätet.

Och det slutar inte där. I rådande stund finns det 479 bilder av mig på facebook som jag känner till. Förmodligen finns det fler. En del av dem har tagits med mitt medgivande och en del har tagits utan att jag varit medveten om det. Men aldrig har jag givits någon rättighet att avgöra hur de här bilderna ska distribueras. Facebook har gett mig rätten att se till att det inte finns en koppling mellan bilderna och min profil på facebook. Men att ta bort bilden kan endast den som lagt upp den göra.

För det är så vårt normsystem ser ut idag. Objekten anses inte vara en del av den skapande processen och tillskrivs därför inga rättigheter. Men är det en rimlig ståndpunkt? Det är givet att ett verk inte kan skapas utan upphovsmannen. Men kan det skapas utan objektet? Hade illustrationen från Sveroks riksmöte blivit likadan om det inte varit jag som stod där och pratade? Hade den blivit likadan om jag inte valt att hålla mina papper på just det där sättet? Rört mig på det sätt som jag valde att röra mig på? Pratat genom mikrofonen på just det där sättet?

Var går egentligen gränsen mellan subjektet som avbildar och objektet som avbildas? Och varför hamnar alla rättigheterna hos den förra?

1 kommentar:

Anonym sa...

I vissa fall har ju objektet alla rättigheter: http://copyriot.se/2008/09/11/clowners-rattigheter/. Du skulle ju kunna, för att demonstrera hur märkliga närstående rättigheter kan vara, försöka hävda att du då du blev avtecknad framförde något form av verk, och således att det är du som äger rättigheterna till bilden.