fredag 13 mars 2009

En samling tankar en tidig fredag morgon

Det verkar som om fredagen har blivit den dag jag ägnar åt att summera det som hänt den senaste tiden. Och det kan behöva summeras, för just nu känns det som om jag har så många bollar i luften samtidigt att jag riskerar att få dem alla neddimpande i huvudet.

Diskussionen om den digitala allemansrätten, som förekommit lite här och där de senaste dagarna, går vidare. Anna Troberg skriver klokt om hur den digitala allemansrätten egentligen är samma sak som rätten till kultur och kunskap. Det ska bli spännande att se hur diskussionen kring begreppet utvecklar sig framöver.

En hel del tid har även gått åt att ordna med Piratstudenterna den senaste tiden. Till exempel har vår kårvalslista fastställts och jag har hamnat på en hedrande sextondeplats. En bit längre ner än förra årets förstaplacering. Men så räknar jag ju inte med att vara kvar i Uppsala till hösten. Som tur är har vi rejält med unga nya namn som kan ta över och driva kårpartiet vidare.

I onsdags var jag och firade att Uppsala studentkår fyllde 160 år. Det är en imponerande tidsepok som kåren funnits. Och som gammal kåraktiv är det svårt att inte känna viss oro nu i obligatorieavskaffartider. Under dagen blev det i alla fall tårta på kårens kansli och snittar på Kalmar nation. Växlade även ett par ord med ett par före detta kåraktiva under minglet.

Ung Pirats östra distrikt ska ha sin distriktskongress på söndag. Det skulle inte varit särskilt mycket huvudbry för min del om det inte varit så att jag suttit som valberedare där och vi fortfarande inte har hittat tillräckligt många kandidater för att fylla upp hela styrelsen. Så är du en Ung Pirat från Örebro län, Västmanlands län, Uppsala län, Södermanlands län, Östergötlands län eller Gotlands län och är intresserad av att ta en mer ansvarsfylld roll i förbundet får du gärna höra av dig till mig.

Men nu börja det bli dags att runda av för den här gången och göra sig i ordning för att åka till Stockholm för att gå på en diskussion om media- och kommunikationspolitik som anordnas av DIK.


Inga kommentarer: