söndag 31 maj 2009

Symbolvärdet

Jag har varit runt en del de sista veckorna nu och pratat om Piratpartiet och EU-valet. En fråga som dykt upp ett antal gånger är varför folk ska rösta på Piratpartiet istället för att kryssa någon kandidat som företräder ett annat parti och som säger sig vilja kämpa för integritetsfrågorna. Trots att jag svarat på frågan många gånger nu så tror jag inte att jag någonsin lyckats få det så kort och kärnfullt som Isobel Hadley-Kamptz summerar det i sin ledare i Expressen:

En röst på Piratpartiet är en medborgare som har fått nog.

En röst på piratpartiet kan inte misstolkas. Det är en glasklar signal som kommer att uppfattas precis för vad den är både av de andra svenska partierna och av övriga Europa. Det är en röst för det öppna demokratiska kunskapssamhället och mot den våg av lagförslag som kommit på senare år som alla har syftet att öka övervakningen av samhället och minska friheten på nätet. Det finns politiker i andra partier som säger sig vilja arbeta för den personliga integriteten och ett fritt internet. Det finns till och med några som menar det på riktigt. Men det kvittar när omvärlden inte kommer tolka en röst på dem som en röst på integritet och öppenhet.

I min värld är det bästa skyddet mot antidemokratiska krafter öppenhet, inte övervakning. En fri öppen debatt garanterar demokratin medan kontroll och övervakning istället raserar det medborgarengagemang som behövs för en livaktig demokrati. Tyvärr verkar inte det politiska etablissemanget leva i samma värld som jag lever i.

Den sjunde juni avgör du vilken värld du vill leva i!

Inga kommentarer: