torsdag 14 januari 2010

Medborgarna ska ha kontroll över informationen!

Jag läser följande i Svd idag:

Alldeles för länge har teknikutvecklingen behandlats som en opolitisk fråga, som mest handlat om att effektivisera den offentliga administrationen. Men informationstekniken är högst politisk, och skapar frågeställningar om relationen mellan en kommun som Stockholm och medborgarna som tidigare inte fanns. Internet gör det möjligt att i grunden förändra medborgarnas insyn i staden, och inflytande över politik och offentlig verksamhet.

Det är en klockren analys, och det är därför lite tråkigt att det inte är någon av de lokala Stockholmspiraterna som framför den utan att den istället kommer från Lotta Edholm (FP) och bottnar i Folkpartiet i Stockholms program om kommunal internetpolitik (det finns även ett inlägg på hennes blogg om programmet och hon har även skrivit kort om Google vs Kina).

Men cred ska ges där cred förtjänas. Artikeln är klockren, och jag ska sätta mig och läsa igenom hela programmet från folkpartiet i Stockholm för att se om det finns bitar där som kan kopieras av våra olika grupper som jobbar med kommunpolitiska plattformar just nu runtom i landet. Och skulle Lotta någonsin tröttna på ett övervakningsivrande folkparti är hon mer än välkommen att sadla om som pirat. Jag har på känn att hon skulle passa in bra hos oss :-)



2 kommentarer:

Dennis Nilsson sa...

MAB, skulle rekommendera att du tänker dig för minst två gånger innan du hälsar Lotta Edholm till Piratpartiet.

Hon är en sådan person som talar med två tungor. Hennes ord är bara vackra ord som inte betyder något mer för henne, än som ett verktyg för att få smaka på makten och härligheten.

Hon är en politisk karriärist som väljer att ha just de politiska åsikter som är PK (politisk korrekta) just för stunden.

Vad Volkpartiet tycker och tänker egentligen om Internet och informationspoltik visar sig i de lagar drivit igenom (läs bl.a FRA-lagen), alltså motsatsen till det hon skriver i sin artikel.

Så jag ger henne inga creds eftersom hela artikeln är valtaktiskt bull för att locka tillbaka tveksamma riktiga liberaler till Volkpartiet.

Du, som strävar att få bli riksdagsledamot borde se upp. Så lätt skall det inte vara att bli förd bakom ljuset. :-)

Mab sa...

Dennis: jag siktar inte på att bli riksdagsledamot. Åtminstone inte inom de närmsta fyra åren. Hade jg gjort det skulle jag kandiderat i Piratpartiets primärval, vilket jag alltså inte gör.

Sen, vad har du för belägg för att Lotta är karriärist på? Jag säger inte att du har fel, är bara nyfiken på vad du baserar det påståendet på. Lotta är ju kommunalpolitiker och lär ju haft ganska lite inflytande över FRA-frågan och andra riksdagsfrågor som folkpartiet drivit.