lördag 12 juli 2008

Almedalen

Det kommer nog ta mig ett par veckor minst att smälta alla intryck jag fick under politikerveckan i Almedalen.

Upplägget är fantastiskt. Sveriges politiker, lobbyister och mediafolk åker på sommarkollo tillsammans i Visby. Lobbyisterna står för maten och drycken och politikerna går lite pliktskyldigt på seminarier för att rättfärdiga sitt deltagande. Men egentligen så är det minglet på kvällarna som alla är där för. Även om vi bloggare visst gör så att politikerna inte vågar släppa loss längre.

Ung Pirat skickade åtta personer till Almedalen i år, och Piratpartiet skickade ytterliggare sju. Från Ung Pirat åkte, utöver jag själv, vår förbundsordförande Stefan Flod, vår vice förbundsordförande Malin Littorin Ferm, samt Sofia Dahlgren, Nils Agnesson, Amelia Andersdotter, Simon Rosenqvist och Jon Severinsson. Partiet skickade vår partiledare Rick Falkvinge, vice partiledare Christian Engström, partisekreterare Mårten Fjällström, distriktsansvarig för Stockholmsdistriktet Jan Lindgren, distriktsansvarig för västra distriktet Björn Odlund, samt Marie Andersson och Rickard Olsson.

Vårt boende måste ha varit det sämsta med hela veckan. Även om stugorna var helt ok när det gällde standard så låg de en dryg halvtimmes promenad från själva Almedalen, vilket gjorde det smått omöjligt att göra avvikelser förbi rummen under dagen. Så allt man tänkte ha med sig eller på sig under dagen fick man glatt packa på sig redan på morgonen.

Det bästa med veckan måste varit alla människor jag träffade. Både gamla bekantskaper och nya. Det började redan på resan dit då slumpen skulle placera Zaida från miljöpartiet på stolen framför min på färjan. En intressant diskussion om Piratpartiets obalans i könsfördelningen blev den oundvikliga följden. Och så fortsatte det. Under veckan diskuterade jag ungdomspolitik på LSU-mingel, satt på branschens seminarie om upphovsrätt, drack sprit med allsköns unga politiker tills väldigt sent på natten, minglade mot FRA, Lyssnade på diverse tråkiga tal av våra partiledare och sedan på de betydligt roligare kommentarerna på den efterföljande pratbaren som tidningen Resumé ordnade.

Jag gick på seminarier som handlade om IT-klyftan i skolan, om huruvida bredband är en mänsklig rättighet, om hur dagens ungdomar använder sin konsumtion som politiskt verkyg samt om genusanalys av krig. För att bara nämna ett par av de mer intressanta.

Och sist men inte minst så fick jag ett unikt tillfälle att lära känna mina kolleger i Ung Pirats förbundsstyrelse, samt de andra piraterna som var där, närmare. Och att jag hade en fantastiskt trevlig vecka beror, när allt kommer till kritan, främst på att jag hade ett så förtrollande trevligt sällskap under min tid i Almedalen.

1 kommentar:

Mab sa...

Tog bort en kommentar eftersom den dels inte var begriplig, och dels inte verkade handla alls om det jag skrivit om.