tisdag 5 augusti 2008

Gamla tankar

Innan jag började blogga så sysslade jag med helt andra saker. Jag skrev nätdagbok där jag blandade beskrivningar av vad som hände i mitt liv med inlägg om mina åsikter.

Idag när jag gick igenom gamla inlägg fann jag följande stycke som stämmer lika bra idag som när jag skrev det för ett drygt år sedan. Så jag beslöt mig för att lyfta över inlägget hit till bloggen:


Den oundvikliga utvecklingen

Det är lite märkligt hur jag, som alltid förespråkat förekomsten av slumpen, den fria viljan och alltingets relativism, finner mig allt oftare föra en snarast deterministisk retorik när det gäller fildelningsfrågan. Men jag kan inte låta bli att känna djupt inne att slaget faktiskt är vunnet. Att historien oundvikligen kommer svepa bort dagens upphovsrättsmonopol i den tidvattenvåg som den digitala utvecklingen startat.

Det kvittar hur många anmälningar som görs mot enskilda fildelare, eller hur många poliser som utbildas av reprersentanter från MPA, tekniken finns, och insikten om att fildelning inte bara är ett nödvändigt ont, utan rent av något positivt börjar sakta etsa sig in i folkmedvetandet.

Även om det kan vara svårt att mitt i stormen kunna uttala sig åt vilket håll vinden blåser känner jag ändå att jag står på säker mark när jag proklamerar att framtiden tillhör fildelningen och den fritt spridda kulturen. Om tjugo år kommer jag kunna luta mig tillbaka och peka på de där åren i början av det tjugonde århundradet och säga att där, där började framtiden.

Inga kommentarer: