fredag 15 augusti 2008

Studiebesök på FRA?

Jag läser att den moderata riksdagsgruppen har varit på studiebesök hos FRA ute på Lovön. Det hela var på initiativ av Ulrika Karlsson, moderat riksdagsledamot från Uppsala. Jag hade nöjet att diskutera upphovsrätt med Ulrika som hastigast under Almedalsveckan, och även om jag håller med henne lika lite i den frågan som jag gör i FRA-frågan så måste jag säga att jag tycker att hennes genuina vilja att sätta sig in i de frågor som hon diskuterar är beundrandsvärd.

Så jag tror att jag ska försöka kolla upp om en delegation från Piratpartiet får samma möjlighet att åka ut till Lovön och få en guidad tur.

Jag vill även passa på att tipsa om den blogg som vänsterpartiet har satt upp för att diskutera fildelningsfrågan efter att deras senaste kongress biföll en upphovsrättsreformistisk motion.

Via Johanna Nylander så uppmärksammas jag även på att EU bland annat föreslår en förlängning av de så kallade relaterade rättigheterna till 95 år efter tillkomsten. Det rör sig alltså om musikinspelningar och liknanden som inte direkt skyddas av den vanliga upphovsrätten. Givetvis är det kommissionen som ligger bakom förslaget som finns att läsa i sin helhet här. Kommer förhoppningsvis kunna återkomma med en mer ingående analys av förslaget.

Inga kommentarer: