fredag 1 augusti 2008

Jag bloggar, alltså finns jag

Blev tipsad om att titta på en sida hos knuff.se där knuffpoäng redovisas. Det går att se en tydlig trend att piratpartister placerar sig väldigt bra listan. Det kanske inte är så konstigt. Den stora frågan i bloggosfären just nu är ju fortfarande FRA-lagen och där har vi ett stort förtroendekapital eftersom vi argumenterat mot lagen långt innan det blev en stor fråga.

Noterar även att StoppaFRAlagen.nu och Piratpartiets hemsida kvalat in på listan utan att vara bloggar i ordets traditionella mening.

Jag diskuterade med hänsyn till Knuffpoängen bloggande med ett par Piratpartister och Ricks kommentar var "Jag bloggar för att jag kan och vill." Det fick mig att börja fundera på vad som driver folk att lägga ner timmar med att blogga. Är det enbart viljan att skapa något? Eller viljan att folk ska läsa det man skrivit? Är det kanske så att det helt enkelt finns olika motiv för folk att blogga?

Jag tror att om man frågar alla bloggar om varför de bloggar kommer man få mängder av olika svar. Men samtidigt tror jag att det finns en underliggande gemensam nämnare till varför folk bloggar. Nämligen den sociala funktion som bloggen fyller. Bloggen sätter bloggaren i ett socialt samanhang. Oavsett om det enbart är för mig själv eller för alla läsarna så fyller bloggen en funktion av att definiera bloggaren. Genom att beskriva sin omvärld beskriver bloggaren egentligen sig själv.

Och genom att beskriva omvärlden förändras den. Bloggandet har blivit en del av det sociala landskapet. När vi läser och skriver bloggar är vi inte längre passiva observatörer, vårt bloggande blir en del av samhällsstrukturen och påverkar, och påverkas av, den.

Jag tror att inom ett par år kommer frågan om varför folk bloggar inte längre vara intressant. Då kommer den intressanta frågan vara vad det är som får vissa människor att inte blogga.

1 kommentar:

Mab sa...

Tog bort en kommentar från Anonym eftersom den dels inte var begriplig, och dels inte verkade handla alls om det jag skrivit om.