fredag 9 januari 2009

På väg mot Italien

Jag sitter på tåget mot skavsta flygplats och gäspar just nu. Ska ta ett flyg till Milano och sedan vidare med tåg till Florens. En vän som jag lärde känna medan hon pluggade i Uppsala doktorerar där nere nu, och eftersom jag lovade att åka och hälsa på under hösten tänkte jag att det började bli dags att göra slag av saken.

Jag är tillbaks i Uppsala på onsdag, och hur mycket bloggande det blir mellan nu och då beror helt på tillgången till internet där nere. Även om jag kan använda mitt mobila bredband även där så har en snabb titt på kostnaderna för attt göra det fått mit att besluta mig för att undvika det alternativet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Florens! Du, det finns en grej på biblioteket där som jag tror att både du och jag och ganska många pirater på de sju haven skulle vara intresserade av: Protokollet från Ifpis grundande 1933. Utgivet av fascistiska industriförbundet. Visserligen på franska, men blir det bara scannat och lagt på en wiki kommer nätet sköta saken. Även om du inte hinner göra det nu, kanske du kan pejla om det finns någon annan i Florens som kan vara intresserad...?

(Om det kostar pengar att kopiera, säg till så skramlar jag fram dem.)

Anonym sa...

Tror ändå inte du lyckas bli brunare än mig, men jag är avundsjuk på dig!

Mab sa...

Rasmus:
Att komma in på biblioteket var en rejäl utmaning eftersom de i princip inte talar engelska. Men efter att ha fått med mig min vän som pratar italienska gick det bättre. Dessvärre kom man inte åt material enbart för att man kom in, och för att låna saker eller få dem att plocka fram dem åt en krävdes lånekort som enbart studenter kunde få.

Så min vän håller på att ta sig igenom att byråkrati för att få ett lånekort (att hon inte kommer från Italien gjorde det inte lättare) och ska sedan ta och scanna in dokumentet åt mig.

Så jag återkommer