onsdag 17 juni 2009

Att få trafik till en blogg

Jag var på en bloggarfrukost som Svenska handelskammaren i Stockholm höll i igår. Under diskussionen så berättade en av de närvarande bloggarna att om man ville ha trafik och kommentarer till sin blogg så var det enklaste tricket att kritisera Piratpartiet på något sätt. Jag funderar på om det kan ha varit den tanken som låg bakom Annika Qarlssons fantastiska lågvattenmärke till postning för några dagar sedan där hon försökte koppla samman Piratpartiet med våldtäktsmän. Själv tycker jag att inlägget är enormt roligt och hennes första försök till bortförklaring i en senare postning känns ganska lam. Då är den raka ursäkten hon sen ger betydligt bättre. Att en del centerpartister inte uppskattat hennes inlägg lika mycket som jag utan sett sig tvingade att gå ut och ta avstånd från det kan jag dock förstå.

Sanna Rayman
, som också deltog i bloggarfrukosten, förutsåg den proteststorm som skulle komma mot stackar Qarlssons knasiga inlägg. Och i skrivande stund finns det ett hundratal kommentarer till inlägget som alla i princip går ut på att hon har fel och att hon är dum i huvudet. Visserligen instämmer jag ju till fullo i påståendet att hon har fel, men det hade räckt med kanske två-tre kommentarer om det istället för hundratals. Men så funkar inte nätet. Säger man något korkat kommmer man få det berättat för sig ett otal gånger. Det är kanske lite tråkigt, men i mina ögon ett ganska billigt pris för den frihet som möjligheten till fri kommunikation över nätet innebär.

9 kommentarer:

Skymt sa...

Kommentarerna modereras. Jag tror inte det hade blivit en sådan storm om folk sett att andra klagat.

När jag postade mitt svar där, så syndes bara tre kommentarer, vilket jag tyckte var för lite.

När den sedan kom igenom så hamnade den på typ 30:e plats, och då kändes min kommentar lite kaka på kaka.

Men men...

Nemz sa...

Samma här, enda anledningen till att jag kommenterade var att det endast var 3 kommentarer synliga. Annars hade jag låtit bli.

Mab sa...

hmm. Ja, det är en rimlig invändning. Har själv skrivit kommentarer som varit överflödiga ibland eftersom jag inte sett att det funnits andra kommentarer i väntan på moderering.

Så kontentan är alltså att om man modererar sina kommentarer får man skylla sig själv :-)

HugeHedon sa...

Jag tycker inte att man som läsare och kommentatör behöver censurera sig själv bara för att många andra också blivit förbannade.

Budskapet i 161 upprörda kommentarer är faktiskt starkare än i tre stycken, även om det totala sakmässiga innehållet är det samma, och därför tycker jag att man mycket väl kan tillåta sig att dra ett strå till stacken.

Min uppmaning skulle snarare vara: Fortsätt reagera, var pöblig, ge uttryck för åsikter.

Anne Kekki Forshaga sa...

Fördelen med att kommentera är ju att vi synliggör för varandra och Sverige vad stort Piratpartiet är. Jag blir själv gång på gång imponerad över mängden av reaktioner, på dumheter som Nuvarande Makthavare,skriver. Baksidan är väl att vi inte stillar oss tills den första ilskan lagt sig. Men jag tycker en ska kommentera.....

Unknown sa...

Haha tänkte faktiskt precis samma sak angående att hon ville ha mer läsare till sin blogg. Moraliskt är det helt fel väg att gå, men jag själv skulle inte vetat att hon existerat sedan tidigare. Men förmodligen kommer jag aldrig gå in på hennes blogg igen.. Idiot eller geni. Förmodligen det tidigare dock...

Tomas M sa...

Sanna R har uttryckt det väl:
"Faktum är att det är fullständigt omöjligt att skriva en text som nämner Piratpartiet och som inte förargar. Såvida man inte bara går upp i extatisk brygga det vill säga."

Har själv råkat ut för detta, i och för sig med något mer än tillstymmelse till kritik.

Och visst är det okej. Om folk inte håller med mig så är jag glad att de meddelar mig detta. Mitt problem med trogna PP-kommentatorer är att de allra flesta av dem är helt ointresserade av en politisk diskussion, utan bara är aggressiva och otrevliga.

Det verkar finnas en kultur av "är du inte med oss, så är du emot oss". Vilket leder till att av 100 kommenterar kanske 10 tar upp faktiska motargument; 60-70 listar argument som de hört hos Rick eller någon annan PP-topp, som dock är motargumenterade i huvudtexten (vilket inte bemöts); och resten häver ur sig smädelser och allmäna otidigheter.

Det här kan jämföras med Henrik Ponténs framträdande på Dreamhack, där han blev rejält utbuad, någon kastade saker på scen et cetera.

Jag tycker inte de ska bortförklaras eller ursäktas, det är dåligt beteende som jag inte vill se, oavsett av vem eller mot vem. Jag tycker det är bra att politiker är rejält oense, men sansar sig och uppträder civiliserat mot sina motmänniskor.

Det är principer som bör gälla även på nätet!

Hans J sa...

@Tomas M:

Skulle du vilja vara vänlig att nämna någon sådan text som du syftar på?

Mab sa...

Tomas:

Menar du att det är valda företrädare för partiet som uppträder på det sättet du beskriver eller är det anonyma kommentarer?