tisdag 16 juni 2009

Veckan efter valet

Det har gått en dryg vecka nu sedan Piratpartiet skrev historia genom att göra ett väldigt framgångsrikt EU-val. Våra valframgångar var så uppmärksammade av utländsk media att mediabevakningen i sig blev en nyhet i DN. Det har även rapporterats om att det var vi pirater som var en av de största anledningar till att valdeltagandet gick upp här i Sverige.

Föga förvånande har det varit lite lugnt på vår nyvalde parlamentarikers blogg, men ett inlägg om det kommande arbetet med att sondera terräng åt partistyrelsens beslut i fråga om grupptillhörighet har han i alla fall hunnit med samtidigt som han förklarar tystnaden och lovar bättring. Det kommer utan tvekan bli spännande att följa hans vidare äventyr direkt på hans blogg.

Efter att ha lästs Ricks inlägg om att han fått ett brev från valmyndigheten insåg jag att jag inte tömt brevfacket sen valet och mycket riktigt hade jag också fått ett brev hemskickat. Det ser väldigt formellt och högtidligt ut, nästan som ett diplom. Jag kanske borde rama in det och sätta upp det på väggen. Rent konkret visare det ju faktiskt att jag är folkvald av svenska folket numera. Visserligen vald till att vara tredje ersättare, men inte desto mindre folkvald. Det känns faktiskt lite lätt overkligt.

Daniel Svensson skriver om hur polisen ska få mer resurser för att jaga fildelare. Vad hände egentligen med Reinfeldts löfte att inte jaga en hel ungdomsgeneration?

Simon Rosenqvist skriver ett inlägg om problemen med immaterialrätt i ett kunskapssamhälle. Även om jag håller med honom om att immaterialrätten är en inskränkning av den fria kommunikationen är jag inte helt överens med honom om att all sådan inskränkning är förkastlig. Jag skulle snarare vilja hävda att all sådan inskränkning måste ha ett allmänt stöd och kunna motiveras utifrån samhällsnyttan. Två punkter där dagens immaterialrätt fallerar kraftigt.

Vår kära infrastrukturminister verkar ha insett att det finns ett problem i alla de integritetsinskränkningar som hon varit med om att baxa igenom på nätet de senaste åren och tänker nu lösa problemet genom den klassiska metoden: utredning. Det mesta av hennes inlägg på newsmill där hon skriver om frågan andas nyspråk, men en sak fångade mitt intresse. Hon skriver nämligen:

I Visby i november kommer en grundbult att läggas för ett helhetsgrepp om den europeiska IT-politiken vid en EU-konferens som jag ansvarar för. Jag ser fram mot inspel från alla som är engagerade i hur IT-politiken bör utformas inför framtiden.
Jag räknar kallt med att det kommer komma en inbjudan till Piratpartiet till den konferensen. Jag har svårt att se hur hon skulle kunna hålla en EU-konferens om europeisk IT-politik utan att bjuda in det parti som utklassade hennes eget i EU-valet just genom att prata om vikten av en vettig IT-politik. Eller informationspolitik som jag, och andra i partiet, gärna kallar det.

Via Leo Erlandsson hittar jag ett ganska långt radioreportage i P1 Konflikt som handlar om Piratpartiet och våra valframgångar. Helt klart värt att lyssna på. Framför allt gillar jag den lite långsamma berättarstilen, väldigt olik många tidningars och tvs sensationsjournalistik.

Det har även kommit en Sifo-mätning inför nästa års riksdagsval. I den så får Piratpartiet 2,7% och det kan vara värt att notera att i den delen av undersökningen som skedde veckan efter EU-valet var vår andel uppemot 5%. Ska bli spännande att se vad kommande mätningar ger. Att ha ett så pass stort stöd mer än ett år före valet är en utmärkt bas att stå på inför vår kommande riksdagsvalskampanj.

6 kommentarer:

Carl Henric sa...

Du borde lyssna mer på P1 - finns en hel liten guldgruva!

Anders R sa...

Grattis till det fina diplomet ; )
Du är vad jag tror en klok person så all heder till dig!

Och en bra sammanställning!

Nkari sa...

Japp.. P1 är den enda kanalen jag kan stå ut med att lyssna på nu för tiden.. =) Prat radio ftw.. =)

Björn Flintberg sa...

Det är helt bisarrt...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3073877.svd

Om detta händer, snälla Piratpartister, lämna in stämning till domstol om att stänga samtliga sökmotorer som gör att man kan hitta bittorrents och stängning av blocket för att man kan köpa stöldgods där! Och tradera också. Visa på hur absurt det är... att stänga av informationsflöde, censuren gör sitt intåg.

Anonym sa...

Telenor är stämda i Norge.
När ska Norge starta ett PP?

Anonym sa...

Angående "kommande mätningar":

http://infallsvinkel.wordpress.com/2009/06/17/aktuella-piratlankar/