måndag 22 juni 2009

Dagens läsvärda länkar.

Jag skrev för ett par dagar sedan om lite seminarier under almedalsveckan som kommer att beröra upphovsrätten . Nu har jag, på journalistförbundets hemsida, hittat ett par seminarier till som verkar anknyta till ämnet. Ska bli intressant att se hur många jag hinner med att bevista under veckan.

Att det förekom en hel del oegentligheter kring valet när det gällde hanteringen av Piratpartiets valsedlar lär väl inte särskilt många ha missat. Samma sak gällde de andra partier som också var tvungna att lägga ut sina valsedlar själva. Det framgår även av vallokalsprotokollen som Ekot har granskat.

Jag läser i sydsvenskan att folk inte känner till att de riskerar att hållas ansvariga för vad som sker på deras öppna nätverk nu när Ipred har trätt i kraft. Dock så missar artikeln helt att nämna att just ett öppet nätverk är en fullgod anledning till att inte hållas juridiskt ansvarig för den nedladdning som förekommit på nätverket. Sydsvenskans reporter verkar helt enkelt inte ha hört talas om Ipredia. (EDIT: I en senare artikel går de dock ut och korrigerar sitt tidigare påstende och lyfter där fram att man inte kan hållas ansvarig för vad andra använder ens trådlösa nätverk till.)

Tomas Melin skriver läsvärt om miljöpartiets ovilja att tydligt deklarera sin ståndpunkt kring ett FRA bortom den parlamentariska utredning som oppositionen har lyckats enas kring. Han ställer sig även tvivlande till om miljöpartiet kommer göra signalspaningen till en kabinettsfråga. Något inte heller jag håller för alltför troligt. Miljöpartiet har satsat stort på att profilera sig som regeringsdugliga de senaste åren, och då kommer de inte schabbla bort den chansen till reell makt på något så simpelt som grundläggande demokratiska principer. Men jag hoppas givetvis att jag har fel.

Slutligen kan det vara värt att läsa artikeln som Kjell Häglund skrivit om kopplingarna mellan USAs nye vice president och upphovsrättslobbyn. Verkar som om det inte kommer ske någon förändring till det bättre på det området från amerikansk sida de kommande åren.

2 kommentarer:

E-mannen sa...

Sydsvenskans artikel du länkar till verkar vara borttagen. Dessutom har de istället släppt en "dementi":
http://sydsvenskan.se/malmo/article444053/Natverksabonnent-inte-ansvarig.html

Mab sa...

För mig funkar den ursprungliga länken fortfarande. Men det är ju i alla fall bra att de lyckas kommma med en dementi så snabbt.

Uppdaterar i inlägget. Tack för tipset.