fredag 4 september 2009

Piratpartiet i Rebellas rapport

Rebella, en S-klubb för unga kvinnor i Stockholmsområdet, har i sin framtidsrapport gjort en utvärdering av EU-valet med avstamp i socialdemokraternas resultat. Ett stycke i deras rapport (som ni kan läsa i sin helhet här) handlar om Piratpartiet. Jag klipper in det aktuella stycket här i min blogg eftersom jag tycker det förtjänar att läsas:

3.2 Varför Piratpartiet?
Inför valet trodde många Socialdemokrater att Piratpartiet skulle vinna få röster och om de ändå fick röster skulle det bero på att vi inte lyckats förklara vår politik ordentligt. Det finns en översittarattityd i partiet som säger att om folk bara förstod vad Socialdemokraterna vill så skulle vi vinna alla val. Denna attityd märktes inför riksdagsvalet 2006 då många människor påstod sig rösta på alliansen för att de var så trötta på Socialdemokraternas dominans. Denna attityd märktes också inför EP-valet 2009 då människors frustration över FRA och IPRED inte togs på allvar och ledde till Piratpartiets framgångar. I en upplyst demokrati kan man inte vinna segrar genom att fördumma väljarna.

Personer som delar Piratpartiet åsikter kring integritet och nedladdning har haft väldigt svårt att hävda detta inom vårt parti, liksom inom alliansen. När radion kom hittade vi en teknisk lösning och kollektiv finansiering genom public service för att ge musikerna betalt. Hade radion kommit i dag hade vi – enligt den logik vi jobbat efter i fildelningsfrågan - troligtvis försökt förbjuda den. Inom Socialdemokratin har fri nedladdningen diskuterats utifrån den revolution som nedladdningen har varit för de mindre bemedlade att ta del av, uppleva och även sprida kultur. Trots starka argument för olika lösningar har partiet stuckit huvudet i sanden och låtit tomrummet fyllas av Piratpartiet.

Skälet till att sju procent röstade på Piratpartiet är att denna fråga berör många människor direkt, men också att Piratpartiet driver en tydlig linje och man ser en möjlighet att faktiskt förändra politiken på området. Socialdemokraterna vill skapa en värld som bygger på fred och solidaritet medan Piratpartiet vill stoppa IPRED. Ibland behövs kortsiktiga mål för att människor ska orka tro på den stora visionen.

Jag gillar inte riktigt textförfattarnas antydan om att vi inom Piratpartiet endast jobbar mot kortsiktiga mål, att stoppa IPRED är trots allt bara ett litet steg på vägen mot det fria kunskapssamhället, men jag instämmer i att vårt snäva fokus nog faktiskt gör det lättare för många väljare att ta till sig vår politik än vad ett alltomfattande paket kanske gör.

Utöver det tycker jag att stycket om oss är välskrivet och visar prov på en självrannsakan som jag sällan upplever att socialdemokrater brukar bjuda på. Jag hoppas att de tankar som Rebellas rapport för fram får stort gehör inom socialdemokraterna, för det behövs verkligen om de ska vara ett seriöst förhandlingsalternativ för oss efter riksdagsvalet nästa år.

Andra som bloggat lite längre om rapporten är bland andra Ulf Bjereld, Peter Andersson och Anders Eriksson.

6 kommentarer:

Strand sa...

"Jag hoppas att de tankar som Rebellas rapport för fram får stort gehör inom socialdemokraterna"

Jag tvivlar min vän. Jag tror nog att det i alla partier finns ett mycket stort antal vettiga människor. Faktiskt så tror jag att en övervägande majoritet av medlemmarna är trevliga snälla människor som bara vill göra livet lite bättre för alla genom att vara med i ett parti. Men längst upp i Kristalltornet sitter proffspolitikerna och de lyssnar inte på någon. Inte på folket som demonstrerar, inte på bloggare eller journalister och inte heller på sina medlemmar. Se på vilken inverkan ungdomsförbundens protester mot FRA och IPRED fått, inte ett smack. För dem är vi vanligt drägg (som inte är proffspolitiker) bara valboskap som man skall ljuga för vart fjärde år.

xor sa...

Är det inte lite konstigt att de först säger att de inte ska fördumma väljarna, och sedan två stycken längre ner ändå gör det...?

"I en upplyst demokrati kan man inte vinna segrar genom att fördumma väljarna."

..

"Socialdemokraterna vill skapa en värld som bygger på fred och solidaritet medan Piratpartiet vill stoppa IPRED. Ibland behövs kortsiktiga mål för att människor ska orka tro på den stora visionen."

Okej. Men de var ju faktiskt rätt snälla ändå ;)

Lars Holmgren sa...

Vad gammelpartierna heller inte har fattat är att Piratpartiets framgång beror på att man utnyttjat Internet till att ha en dialog med sina väljare.
Gammelpartierna är så låsta i tanken att det bara gäller att förklara och förankra partiets linje hos väljarna att det bara blir envägskommunikation uppifrån och ner. Man har inte insett kraften och snabbheten i kommunikation via Internet.

Anne Kekki Forshaga sa...

Jag har läst och finner intresse i att de formulerar sig i negativa ord om piratpartiet.Stoppa, kortsiktigt. Att vi fyller tomrum.

Piratpartiet finner nya vägar, där vägar ej tar sig fram gör vi trådar. Som du skriver så jobbar vi långsiktigt för det fria kunskapssamhället.
Intressant att det vi har satt lyset på och tagit tag i som parti, vänds lite emot oss. Kan tänka mig att det blir taktiken från övriga partier. Denna valrörelse som kommer ska bli intressant.

Anonym sa...

Förvisso är piratpartiets vision mindre än de etablerade partierna vilket inte är så konstigt eftersom det handlar om ett fokusparti. Det jag ser som en viktig skillnad är hur partier förhåller sig till kort- respektive långsiktiga mål. Piratpartiet är tydliga med hur och varför man vill agera på ett visst sätt i det korta perspektivet för att uppnå sina långsiktiga mål. För de gamla partierna tycker jag att ofta att det är väldigt svårt att se hur deras agerande i de små frågorna för dem närmare deras långsiktiga mål.

Peter Harold sa...

Hm, det där var intressant läsning (från Rebella). Jag har nu aldrig önskat socialdemokraterna något gott, men faktum är att just detta är den omprövning de skulle behöva genomföra. Men även om det sker är jag inte helt säker på att omvändningen är ärlig. Socialdemokraterna är inte Internet-kramare; de har en historik med politiker som menar att Internet är en övergående fluga, till rena censurkrav (t.ex. Björn Fries kampanj som ledde till nedstängningen av Flashback).

Jag skall dock erkänna att inga andra partier (förtom Piratpartiet) har fått mig att appplådera i denna fråga.