söndag 10 januari 2010

Ung Pirat, en vital del av piratrörelsen!

Det dyker alltid upp spännande diskussioner i Piratpartiets skypechattar (är du medlem i partiet men inte inne i skypekanalerna så hugg tag i någon funktionär och se till att du blir indragen. Grymt lärorikt om hur partiet fungerar!). För någon dag sedan startade i en av chattarna en diskussion kring Ung Pirats roll inom piratrörelsen, och mer specifikt hur pass viktigt det var att Ung Pirat fokuserade på valet i år (eftersom allt står och fallet med valet...). Tonen på diskussionen var kanske inte den bästa, men så är ju vi inom Piratpartiet inte världens bästa det här med saklig kritik, men den förde trots det en hel del gott med sig.

Den fick till exempel Tess Lindholm att skriva ett väldigt läsvärt inlägg där hon reflekterar kring sin syn på Ung Pirats roll, och på vårt sätt att diskutera saker internt. Och det fick Victoria Westberg att skriva om hur Ung Pirat varit en inkörsport för henne in i partiets verksamhet. bägge inläggen är riktigt bra och väl värda att läsa. Gärna mer än en gång. 

Jag tror, precis som Tess, att Ung Pirat är livsviktigt för partiet på sikt. Det är där de nyaste och mest kreativa tankarna kring informationspolitik och kunskapssamhället kommer dyka upp (och det är inte heller konstigt att en stor del av framtidsklustret är eller har varit aktiva inom Ung Pirat). Så om du är pirat och ung och ännu inte aktiv i Ung Pirat tycker jag att du omedelbums ska haffa tag i första bästa lokalavdelning (eller starta upp en egen) och börja engagera dig. Du kommer inte ångra dig!


Tillägg: läs även gärna Emil Paulsrud inlägg om skillnader mellan Ung Pirat och Piratpartiet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, glad jag blir att mitt inlägg uppmärksammades. Jag har tänkt på det där med att starta en egen lokal avdelning, men det får vänta tills jag har lite mer tid känner jag. Eller att jag ordnar någon som gör det.. får se. (: