Jag har tänkt blogga om Smile 29, som kräver att datalagringsdirektivet ska utvidgas till sökmotorer, nu ett tag men aldrig riktigt kommit loss att göra det. Nu har den aggressiva kampanjen, trots motstånd från internetaktivister, ledarskribenter och politiker, lyckats samla ihop de underskrifter som behövs för att den ska antas som en viljeyttring för parlamentet.
Europaportalen har gjort en intervju med parlamentarikern Tiziano Motti som ligger bakom kampanjen. Där menar han att syftet egentligen inte är att spara sökningar. Det han egentligen vill uppnå är att man inte längre ska kunna vara anonym på nätet. Motti vill begränsa anonymiteten till att bara vara gentemot andra internetanvändare men inte gentemot staten.
Det är inte en värld jag vill se! Första steget (eller egentligen tredje) mot att stoppa den utvecklingen är att rösta på piratpartiet i höstens riksdagsval så att vi kan börja driva en internetvänlig utveckling här i Sverige samtidigt som vår position inom EU stärks av ett parti på hemmaplan som kan backa upp vårt arbete här nere i Bryssel. Ett annat steg är att själv bli pirat och aktivera sig i kampen för ett fritt internet.
fredag 18 juni 2010
Mannen bakom Smile 29
Taggar: datalagringsdirektivet, EU, Piratpartiet, Smile 29
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Jag tror vi behöver bli ännu tydligare/mer pedagogiska varför en röst i ett val till ett nationellt parlament kan påverka EU-politiken.
För oss politikernördar må det vara självkart, men jag tror inte gemene man inser att den EU ministerråd sitter på halva makten i EU (medbeslutandeförfarandet) och att enda sättet att få inflytande/makt där går genom de nationella parlamenten.
Björn:
Jag tror att du har helt rätt. Men har du några bra idéer på hur man gör det?
Ser fram emot att tala även om Flattr i Almedalen (till skillnad mot vad du tror). Jag tänker inte begränsa en framtida diskussion med att tro något om eventuella begränsningar gällande dina avsikter med ett Almedals deltagande utan ser fram emot ett förutsättningslöst samtal.
En fråga om Flattr kan jag redan nu ställa. Varför tar bolaget Flattr 10% av alla intäkter istället för att låta oss användare (som ställer vårt innehåll till förfogande) besluta vad vi tycker att deras tjänst är värd (i enlighet med deras hela ideologi). Det hade visat på en tydligare övertygelse än en lust att tjäna pengar, eller?
Ser fram emot att tala även om Flattr i Almedalen (till skillnad mot vad du tror). Jag tänker inte begränsa en framtida diskussion med att tro något om eventuella begränsningar gällande dina avsikter med ett Almedals deltagande utan ser fram emot ett förutsättningslöst samtal.
En fråga om Flattr kan jag redan nu ställa. Varför tar bolaget Flattr 10% av alla intäkter istället för att låta oss användare (som ställer vårt innehåll till förfogande) besluta vad vi tycker att deras tjänst är värd (i enlighet med deras hela ideologi). Det hade visat på en tydligare övertygelse än en lust att tjäna pengar, eller?
Ledsen. Mitt namn föll bort vid det tidigare inlägget. Alfons Karabuda, talesperson för Kulturskaparna.
Alfons, har du kikat på det operativa arbetet i en bank?
Skicka en kommentar