tisdag 17 november 2009

2010 är ett förlorat år för Piratpartiet vad gäller jämställdheten, dags att börja bygga inför 2014!

Man kan tycka vad man vill om kvotering som metod för att få ordning på den snedfördelning när det gäller kön som finns inom piratpartiet. Man kan till och med tycka att det är oproblematiskt att partiet är mansdominerat, på samma sätt som vissa verkar tycka att det är oproblematiskt att partiet är dominerat av teknikintresserade unga vuxna  (en åsikt som verkar vara mest utbredd bland de unga teknikintresserade männen inom partiet). 

Själv anser jag att snedfördelningen bland aktiva och medlemmar förmodligen är piratpartiets största problem och jag beskrev det redan i januari som partiets akilleshäl. Trots detta är jag enormt skeptisk till att användandet av automatiserad kvotering som partiets styrelse beslutat att vi ska använda i det stundande internvalet, och jag är ännu mer skeptisk till valet att när man nu väl kvoterar använda sig av fördelningen 30/70. När vi under 2008 arbetade med metoderna för hur vi skulle ta fram kandidater till EU-parlamentet var jag en av de som verkligen tryckte på behovet av att ha en lista där fördelningen låg inom 40/60, men det var alltid i en kontext av att det skulle finnas en valberedning som inte bara sållade bland kandidater utan även aktivt sökte fram tillräckligt med lämpliga kandidater för att skapa rätt balans. Någon sådan modell kommer partiet inte använda sig av den här gången.

Jag ska inte diskutera det upprop om att riva upp hela internvalsprocessen som dragits igång av ett antal kandidater och som fått stöd av ett förtiotal personer på forumet, för även om jag själv stöder idén så tror jag inte att den kommer realiseras. Jag ska inte heller diskutera den motion som en av kvoteringsmotståndarna har skrivit ihop och som enligt min bedömning placerar sig någonstans mellan gulligt naiv och vansinnig. Den lär förhoppningsvis heller aldrig realiseras. 

Jag har nämligen tyvärr kommit fram till att det inte finns ett jäkla dugg att göra just nu. Det finns inget fix som kan göra att vi får en bra balans på våra valsedlar nästa år. Med facit i hand har vi i dagsläget runt 200 kandidater som anmält intresse, varav nästan 90% utgörs av män. Ledningens desperata sistaminutenförsök med att förlänga kandideringstiden verkar inte ha gjort särskilt mycket till eller från på den fronten. Och med sådan snedfördelning kommer det kvitta hur vi flyttar runt kandidaterna på våra listor. Skulle exakt samtliga kvinnliga kandidater komma med på våra listor skulle de fortfarande bara utgöra 30% av vårt totala antal kandidater. Sannolikheten är nog dessutom stor att det i slutändan blir en bit lägre än så.

Piratpartiet kommer under riksdagsvalet 2010 därmed ställa upp med listor där det finns fler än dubbelt så många män som kvinnor. Trots kvotering. Det enda vi har lyckats åstakomma är att blottlägga en enorm intern konflikt kring synen på kvotering. En konflikt som river upp känslor och som inte lär försvinna inom överskådlig framtid.

Så därför vill jag härmed uppmana alla att genast, utan dröjsmål, börja arbeta med att lägga grunden för att vi ska kunna ha en bra balans på våra riksdagslistor 2014. Det är nämligen inte ett arbete som vi kommer kunna lösa med en algoritm 2014, det är ett arbete som vi måste ta tag i nu.

Men som tur är så är det faktiskt ett ruskigt lätt arbete, även om det tar lite tid i anspråk. Det enda som krävs är att alla aktiva tar sig tiden det kräver att gå igenom sin vänskapskrets och plocka ut de två kvinnor som man bedömmer som mest sympatiskt inställda till vår politik och sen lägger lite tid på att börja diskutera politik med dem och uppmuntra dem att först bli medlemmar och sen aktivera sig. Dra med dem på demonstrationer och piratfikor. Skicka länkar till intressanta artiklar som rör vår politik. Men framför allt fråga dem vad de tycker och hur de ser på frågorna. Involvera dem och diskutera med dem. Jag lovar att om du gör det så kommer minst en av dem bli medlem inom kort. Förmodligen bägge två. 

Efter det är det bara att fortsätta att dra in dem i verksamheten. Skriv en insändare till lokaltidningen tillsammans. Åk och besök ett piratfika i grannorten. Starta upp en ny lokalavdelning inom Ung Pirat ihop om ni är i den åldern. Då kan ni tillsammans rekrytera ännu fler personer sen. Sätt dem i kontakt med andra pirater, dra in dem i någon av partiets skypekanaler och visa dem hur forumet fungerar. Men var samtidigt lyhörd för vilka delar av piratengagemanget som intresserar dem och fokusera på det, försök inte tvinga dem att delta i grejer de inte vill.

Det vill säga: gör på exakt samma sätt som ni skulle göra om ni skulle rekrytera en manlig kompis till partiet. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Men gör det nu. För chansen att de ska känna sig bekväma med att kandidera för partiets räkning 2014 ökar ju längre de varit en del av partiets aktiva medlemmar. Och får vi in 100-200 nya kvinnliga aktiva under det kommande året så lovar jag att vi inte kommer behöva ha någon kvoteringsdebatt över huvud taget när vi 2013 börar planera nästa omgång internval. Och det tror jag att vi alla egentligen anser skulle vara det absolut bästa.

30 kommentarer:

Qer sa...

Applåder, hurrarop och visslingar!

Kunde inte sagt det bättre själv men jag tror bannemig att du slagit huvudet på spiken.

Vidde sa...

Mycket bra post!

Christoffer Willenfort sa...

bra skrivetoch jag håller med. Det viktigaste vi kan göra just nu är att förändra vår medlemsbas. och det gälelr inte bara kön. det gälelr ålder och kunskaper. vi behöver brädda oss från "unga hackers" innan vi blir en parodi på oss själva.

Anne Kekki Forshaga sa...

Jättebra skrivet. Jag är med på att vi börjar samla ihop oss positivt, för att ta oss till Riksdagen. Jag är med på att vi inte kan lösa allt innan detta Riksdagsval.

Du är en mycket positiv kraft för piratpartiet. Du har all min respekt. *jättekram* till dig. Jag har en liten tår i ögat när jag skriver denna mening. Jag hoppas jag kan förmedla min ärliga mening om dig
Du rör om och ställer till, men ur detta så kommer vi frammåt.Det finns bara en väg för Piratpartiet och det är frammåt. Tack Mattias för att du är som du är

Ahrvid Engholm sa...

Varför skall PP späda ut och riskera sin profil som fokusparti för informationspolitik? Jag tror det är farligt och kan stöta bort folk. Könskvotering - som alls icke är okontroversiellt! - är en allmänpolitisk fråga UTANFÖR informationspolitik.
Dessutom är könskvotering oetiskt. Man kan inte påstå sig vara mot diskriminering - genom att använda sig av diskriminering.

--Ahrvid

Mab sa...

Hej, och tack alla för de positiva kommentarerna. Och särskilt stort tack till Anne, det värmde verkligen att läsa din kommentar!

Ahrvid:

Visst har vi redan haft den diskussionen i kommentarsfältet i en annan av mina trådar. Vill du fortsätta den (eller skriva exakt samma sak som senast en gång till) kan du väl göra det i den kommentarstråden istället?

Leffelini sa...

Mycket bra skrivet Mab. Jag håller med, vi måste jobba och tänka framåt! Att kvotera må många tycka är fel och hemskt (jag personligen ställer mig skeptisk till det), men det känns som att nu har alla fått chansen att säga det och ur den här debatten måste vi komma så att vi kan jobba vidare utan att det blir ett skyttegravskrig mellan könen eller mellan de olika lägren i kvoteringsdebatten. Jobba för att aktivt få in kvinnor/tjejer i partiet hoppas jag att fler börjar med efter att ha läst ditt inlägg. /Marit

Hanna Dönsberg sa...

+1 på inlägget

Annes inlägg får mig att bli lite gråtmild också. Trots motstånd från vissa har du tuffat vidare, sett till att saker händer o håller ihop. Du har varit och är en av eldsjälarna som förverkligat Ung Pirats existens, världens kanske bästa ungdomsförbund!?

Du inser nog inte hur viktig du faktiskt är för vår organisation. Hoppas Bryssel blir precis som du önskar, och att jag får fortsätta att tala mig samman med dig när jag behöver det. :)

Edvard sa...

-Vad menar du med världens "kanske" bästa ungdomsförbund Hanna? Jag inleder en utredning av din förbundslojalitet snarast.

Bra skriver Mab - Jag fortsätter på hyllningarna och plitar in att du är en enorm inspirationskälla för mig och många andra unga pirater som jag känner! Jag är oerhört tacksam för den kunskap du ger mig, även om jag inser att jag är som en störig småbrorsa ibland!

Kram på dig, kamrat!

PS. Läs gärna om mina planer inom UP 2010 på http://romana.blogg.se/

Unknown sa...

Word! Efter en hel del påtryckningsarbete från dig, Mab, gick jag med i PP för snart ett år sedan. Den totala okunskap och det totala ointresse för jämställdhetsaspekten av ALL politik jag ser från partiet idag är mina absolut största reservation mot partiet idag; den främsta anledningen att jag fortfarande skäms en smula när jag säger att jag är medlem. Inget parti, oavsett agenda, är regeringsdugligt idag om det inte förstår grundläggande rättvisefrågor som jämställdhet och jämlikhet. I det här fallet är det inte en fråga om att driva politik utan om att överleva som partiorganism. Partiet består av en massa demografiskt gynnade individer som inte ser problemet, för att de ÄR problemet. Det kommer att kännas tungt att lägga en röst på en sedel som, om det stämmer som du skriver, har maximalt 30% kvinnliga namn.

Unknown sa...

Min ovanstående kommentar var lite negativ. Jag vill också stämma in i lösningsförslaget från Mab. Uppmuntra fler kvinnor att engagera sig, yttra sig och ta för sig i partiet. Och om du är man, ha lite stake, inse att du har en gynnad position och lämna plats och låt dina kvinnliga medpirater tala till punkt! Och kanske ännu viktigare: ge reell makt till alla de kvinnliga pirater som trots allt finns i partiet. Rösta på en kvinna så fort du har chansen!

Humlan sa...

Klockrent MAB.

MEN :P

Jag vill ändra en sak, valsedlen för 2010 är förlorad men låt oss utnämna 2010 till jämställdighetens år inom PP. Det år då vi dels som du föreslår, rekryterar, men också verkligen ser över hur vi som organisation kan fungera så att vi inte utestänger folk, oavsett vad de har mellan benen, vilken färg de har, vilka språk de kan o.s.v.

Det år då vi uppmanar oss pirater att ta en titt på sig själv och fundera på vilka signaler man sänder utåt.

Det år då vi växer upp, PP är ett barn ännu. Dags att bli vuxen ?

Anonym sa...

Förtio? Hur uttalas det? "För tio"?

Björn sa...

Jag tycker du pekar på en på en viktig sak, man behöver en groende och diversifierad bas aktiva och att det är var och ens uppgift att lösa det, inte en uppgift för nån annan(tm). Jag ska redan idag börja fundera på vilka två jag ska försöka få med i partiet och tycker alla andra ska göra samma sak.

Det är det här som är det primära. Alla diskussioner som kvotering/inte kvotering, 30/70 kontra 50/60, algoritmer eller valberedning, rikskandidater kontra distriktslistor är möjligen intressanta på sitt sätt men i den här diskussionen helt sekundärt. Hur man än vrider och vänder på det så behöver man ett visst antal pirater som vill ställa upp som kandidater och om man vill ha kvotering så innebär det att man behöver ha det av bägge delen könen.

Antalet i absoluta tal är dessutom relaterat till hur många kandidater det bestämts att partiet ska ha totalt. Högre antal gör det svårare att hitta det absoluta talet kandidater bland grupper som finns sämre representerat. Till EU- valet var det inte speciellt svårt att komma upp i 40/60 i och med att vi bara hade 20 kandidater på vår valsedel. Till Riksdagsvalet nästa år blir det svårare att komma upp i den lägre andelen 30/70 eftersom det absoluta talet kvinnor som behövs är högre då antalet kandidater är högre.

Sådant är saker man får konstatera och inse att det inte går att lösa genom några enkla knep, hur man än vänder sig har man rumpan bak, för att använda ett slitet talesätt. Då är det bra att man som du konkret funderar och talar om hur man långsiktigt ska förändra situationen.

klara sa...

What can I say? Det du säger är sant. Loppet är kört 2010. Det är som det är med saker och vi får leva med det här.

Hur folk kan vilja gå in i en valrörelse med de listor vi riskerar att få nu är för mig bortom allt förstånd, men det är som det är och jag accepterar det.

Anonym sa...

Otroligt intelligensbefriat om någon tycker att det är viktigt att det är jämnt mellan könen (oavsett om det är brist på kvinnor eller män), på grund av att det skulle vara bättre med EXAKT lika antal av båda. Jag hoppas att de piratpartister som stöder denna kvotering av kvinnor på grund av att förebygga eventuell smutskastning i media, inte för att de tror att det viktigaste är att man har exakt lika stor andel män som kvinnor.

Feministerna tjatar om jämlikhet mellan könen och att det är hemskt när kvinnor är underrepresenterade. Men svara mig då på denna fråga, om det inte är några skillnader mellan könen, vad kan då kvinnor komplettera med?
Just det, ingenting, eftersom män är ju exakt samma..



Feminism är riktigt j*vla dumt.

Unknown sa...

klara:

"Hur folk kan vilja gå in i en valrörelse med de listor vi riskerar att få nu är för mig bortom allt förstånd"

Jag känner mig träffad av detta eftersom jag försvarar metoden vi använder.

Skillnaden mellan oss är att jag inte tror att vi hade fått bättre listor på något annat sätt. Jag tror att det här är ett problem vi har, och vi får leva med det tills vi har ändrat på grundförutsättningarna.

Inte heller hade fått mindre av interna bråk. Jag tror att en valberedning (eller fem) hade lett till andra interna stridigheter än idag.

Jag tror att problemet ligger djupare än något så förhållandevis trivialt som metoden vi tar fram listor på. Jag håller därför till fullo med mab om att vi måste jobba långsiktigt.

Till skillnad från mab så tror jag att det blir mycket lättare efter att den här konflikten blottlagt problemet för ett antal personer som inte tidigare sett det som så stort. Att se problemet är steg ett för förändring.

Så, +1 på att jobba mot 2014, men -1 på att 2010 är förlorat. Det är nu det börjar, som mab sa en gång :-)

Emil sa...

Mikael:
"Jag tror att problemet ligger djupare än något så förhållandevis trivialt som metoden vi tar fram listor på. Jag håller därför till fullo med mab om att vi måste jobba långsiktigt. "

Ja, visst finns det ett djupare problem i Piratpartiet. Men det vi diskuterade var ju symptomet på ett problem, som vi anser att vi kunnat mildra och motverka igenom t.e.x. en valberedning.

"Det är nu det börjar, som mab sa en gång :-)"

Måhända, själv vill skulle jag tillskrivit citatet en annan skåning. Se Bob hund: "Det är nu det börjar" 1998 ;)

Rick Falkvinge (pp) sa...

Hmm.

Jag delar uppfattningen att vi ska jobba långsiktigt på att få mer mångfald inom organisationen, men håller absolut inte med om att 2010 skulle vara "kört" på något sätt. Det är defaitistiskt utan något som helst underlag därtill.

I de simuleringar vi kört, så hamnar riksdagsgruppen 2010 inom 40-60. Det bygger förutsättningar för att fortsätta förbättra balansen inom organisationen.

Vidare undrar jag hur du så tvärsäkert (till och med i fetstil) kan påstå att det kommer att finnas dubbelt så många män som kvinnor på riksdagsvalsedlarna. Det enda som är beslutat är att inget kön får vara representerat med mindre än 30%; primärvalet har inte varit ännu, och vi vet inte hur folk kommer att rösta.

Jag tycker det är underligt att säga "listorna är åt helvete" innan röstningen om dem ens har börjat.

Mab sa...

Rick:

Det är bra att du är mer av en optimist än jag är :-)

När det gäller andelen kvinnor så räknar jag på absoluta tal. Vi har idag 27 kvinnliga kandidater och vi ska välja totalt 82 kandidater. Jag tvivlar på att det kommer trilla in några kvinnliga kandidater innan förlängningstiden har gått ut och det gör alltså att om samtliga kvinnliga kandidater blir valda så kommer de utgöra 33% (eftersom 27/82=0,33)

Björn sa...

Emil:
"Ja, visst finns det ett djupare problem i Piratpartiet. Men det vi diskuterade var ju symptomet på ett problem, som vi anser att vi kunnat mildra och motverka igenom t.e.x. en valberedning."

Trams!

Menar alltså folk att vi genom en annan metod kunnat hitta markant fler kvinnliga kandidater än vad vi har idag, dvs mer än ~10% ytterligare. Det har jag väldigt svårt att tro och en så marginell skillnad motiverar inte att man väljer en sådan metodik av det skälet.

Sen måste jag hålla med Mikael, det är ingen som vill ha det såhär, men det är ett faktum som åtminstone jag anade att vi skulle kunna komma att ställas inför. man kan liksom inte trolla med knäna. Inte kul, inte bra, men tyvärr något som jag anade kunde vara sant. Det får vi jobba med, på riktigt.

Mab sa...

Björn:

Jag är 100% säker på att en valberedning i öst skulle ha kunnat ta fram en lista som låg bra nära 50/50 när det gäller könsfördelningen [i]utan att behöva ta in en enda kvinnlig kandidat som varit mindre lämpad än den mest lämpade mannen som hamnade utanför listan[/i] om vi fått tid och resurser tilldelat oss för ett sådant arbete.

De andra distriken kan jag inte uttala mig om, men det skulle förvåna mig stort om det inte gick att uppnå en lika bra fördelning i åtminstone hälften av dem.

Att vi inte har fler bra kvinnliga kandidater än de 27 som kandiderat beror enligt mig helt och hållet på att vi överlåtit åt svärmen att hitta dem istället för att lyfta det som en prioriterad uppgift för organisationen.

Hanna Dönsberg sa...

Intressant skulle här vara att se statistik över könsfördelningen per distrikt. Någon som kikat på det?

Mab sa...

Hanna: Öst har 19% kvinnliga kandidater. Men det kan nog delvis förklaras med en ganska låg totalmängd kandidater härifrån. Övriga distrikt har jag inte räknat på.

Ahrvid Engholm sa...

Mattias:
Får intrycket av att du försöker skuffa undan för din åsikt obekväma kommentarer. Jag måste påminna om att det är du som tar upp den här frågan igen, i den här tråden, och kommentarer hör hemma i den här tråden.
Det är viktigt att påtala att könskvotering inte är okontroversiellt. Det är dessutom en allmänpolitisk fråga som har en tydlig slagsida på den politiska skalan. Det gör det till ett högriskprojekt för PP att i den frågan frångå principen om att bara syssla med sina fokusfrågor!
Det påstås att det skulle vara till fördel med könskvotering, men beakta:
* PP:s väljare är till ca 9/10 yngre män. Få partier har nått framgång genom att ignorera sina kärntrupper.
* Vad gäller tillsättningar inom PP blir budskapet till runt 90% att det inte spelar någon roll vad man har för meriter, kunskaper, m m - någon annan går före via kvotgräddfil. Ett bra recept för att sprida missmod och bortprioritera engagemang.
* PP riskerar kritik för att alls inte följa grundprincipen om neutralitet utanför informationspolitiken.
* Så där 50% av väljarna hör hemma mot motsatt del av skalan än där könskvoteringen ligger. PP riskerar att stöta bort en stor del av väljarkåren.
* PP har väldigt litet att vinna bland dem som anser könskvotering mycket angeläget. De har ju partier som Fi! och andra som mer uppfyller preferenserna.
Men allra viktigast: det är en etisk fråga! Man kan inte trovärdigt motarbeta diskriminering genom att tillämpa diskriminering.

--Ahrvid Engholm

Mab sa...

Ahrvid:

Jag har redan bemött merparten av det där i en annan tråd. Läs gärna mina svar där om du vill ha mina synpunkter.

Om du tänker ihärda i att diskutera hurudiva piratpartiet bör syssla med kvotering i den här tråden kommer jag att ta bort inte bara framtida kommentarer om ämnet utan även de två du redan lämnat.

Björn sa...

Märkligt att vissa anser att det ska krävas en i mina ögon oacceptabel och odemokratisk gruppering i form av en valberedning för att lösa det problem man ser, när det dessutom sägs att det kommer bli 33% kvinnor, 3%-enheter mer än det av styrelsen fastslagna minimumet.

Mab sa...

Björn:

Det är inte det minsta märkligt om man är öppen för möjligheten att andra inte delar din syn om att valberedningen skulle vara oacceptabel och odemokratisk. Eftersom Piratpartiet inte har något problem med att ha en valberedare som valbereder sin styrelse får vi anta att din bild knappast är dominerande inom partiet.

Vad gäller 33% kvinnor så är jag nog den enda som sagt det, och jag sade att det skulle bli 55% kvinnor [i]om samtliga kvinnor som kandiderar blir invalda[/i]. Det är med andra ord inte på något sätt garanterat. Faktum är att styrelsens beslut är sådant att den totala andelen kvinnor bland våra kandidater kan bli långt under 30% om vi har otur med fördelningen mellan riks- och lokala kandidater.

Slutligen så är det väl knappast konstigt att man kritiserar även 33% när varje sunt funtad människa inser att styrelsens beslut om 30% är skogstokigt.

Björn sa...

Tja... vad ska man säga... "Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man."

Vad gäller valberedningar gillar jag den valberedande effekten men formerna för det, främst att det ska finnas en och endast en är så jävla 1800-frost. Om man skulle ta fram former där folk själva kunde skapa sina egna valberedningar så att inte en grupperings jobb sågs som mer legitimt än andras skulle jag inte alls ha lika mycket problem med det. Ja, jag tycker valberedningar är problematiska generellt, men ibland accepterar jag det.

Christer Pettersson sa...

Som jag skrev på Facebook:
Jag tror att ni kanske närmar er problemet från fel håll. De som blir valda ska inte representera medlemmarna i partiet där det är 90% män och 10% kvinnor utan befolkningen där det finns 50% män och 50% kvinnor. Rimligen bör därför befolkningen avspeglas i era listor, inte medlemskåren. Nu är kön bara ett av flera möjliga attribut som ska representeras i befolkningen så får ni med fler sådana lär det stärka er legitimitet, medan att missa detta försvagar legitimiteten och därmed också möjligheten att lyckas uppfylla partiets syfte.

Med det vill jag säga att det alltså inte är någon kvotering med varannan man och varannan kvinna på era listor.

Å andra sidan - om jag har fel och partiet bara finns för att främja *medlemmarnas* intresse och inte befolkningen då *ska* det tveklöst vara 90% män och 10% kvinnor på era listor.

Där är ert vägval: medlemmarna eller befolkningen?