lördag 30 maj 2009

En hektisk vecka, måndag till torsdag

Den hrä veckan har varit allt annat än lugn för mig. Men vad kan man vänta såhär näst sista veckan före valet.

Vid niotiden på måndagen sätter jag mig på tåget till Sundsvall och är framme runt lunch. därefter är det torgmöte, piratfika och after work med de lokala piraterna som gäller.

Från Sundsvall tar jag sedan buss på kvällen till Långsele för att kunna ta natttåget till Luleå därifrån. Tisdagen börjar med en trevlig kopp kaffe tillsammans med Luleås kommunansvarige på ett fik innan piratandet sätter igång på riktigt. Vi kör flygbladsutdelning på Luleås gymnasieskolor, torgmöte på gågatan där jag även blev intervjuad av NSD. Sedan tog vi oss ut till universitetet och fikade en vända där och diskuterade piratpolitik med nyfikna studenter.

Sedan bar det tillbaks till centrum och en stunds after work innan jag var tvungen att ta mig till flyget för att komma hem till Uppsala.

Onsdagen började tidigt med en tur till Danderyds gymnasium där jag och skulle delta i tre debatter inför EU-valet. Skolan hade valt att lägga det så at var årskurs fick höra en egen debatt för att alla skulle få en chans att få plats i aulan. Kul för dem men mindre kul för oss som förde samma debatt tre gånger. Men jag fick i alla fall öva på argumenten.

Jag passade även på att diskutera lite under lunchen med Hens Holm, sittande europaparlamentariker från vänsterpartiet, om hur man rent praktiskt ska kunna arbeta med internet- och integritetsfrågor när vi väl är på plats i Bryssel. Fick en del bra synpunkter och tips som jag ska föra vidare til partiet.

På kvällen hade jag sedan tidigare ett inplanerat möte med Uppsala studentnationers Recensiorskonvent där jag sitter som ordförande fram till sommaren. Detta sista möte för terminen var tänkt att följas av en grillning, men ett ösregn gjorde att grillningen blev inställt och jag fick ett par timmar att försöka komma ikapp med mail, bloggar och nyheter.

Klockan fyra på torsdag morgon var det sedan dags att gå upp för att hinna med tåget till Västervik där jag runt lunch skulle sitta och ge en snabb beskrivning av partiets politik och varför man borde rösta på oss i EU-valet. Och sedan upprepa den beskrivningen en gång i halvtimmen de närmsta tre timmarna.

När det väl var avklarat övertygade jag de lokala piraterna som stått i skolans bibliotek med de andra ungdomsförbunden och svarat på frågor om Piratpartiet att starta upp en lokalavdelning inom Ung Pirat för Västerviks kommun.

Sedan kom hemresan.
Den började illa men det skulle bli värre. Jag stod och pratade på tågstationen med de pirater som lotsat mig runt hela dagen om lite allt möjligt och var ganska seg i huvudet efter en stressig vecka. Efter att klockan blivit mycket och jag började fundera på vart mitt tåg blev av kollade jag lite noggrannare på biljetten och upptäckt att jag skulle ha åkt med bussen som precis for iväg.

Efter mycket runtringande så fick det bli så att en av de lokala piraterna gav mig lift till Vimmerby där jag skulle göra ett byte till tåg vidare till Linköping. Med fem minuters marginal var vi famme innan tåget gick och trött och tacksam sjönk jag ned i tågsätet när tåget satte av i sakta mak mot Linköping.

För sakta skulle det visa sig. Tågpersonalen meddelade ganska fort att tåget skulle bli försenat på grund av en skadad växel och att det inte var säkert att vi skulle komma fram till Linköping i tid för anslutningstågen som vissa skulle med. Alla som satt i min kupé skulle med olika anslutningståg, de flesta av oss skulle med X2000 till Stockholm. Alla dessa bokades om så att de skulle få åka med nästa X2000 istället. Som gick två timmar senare.

Efter en hel del turer så ordnade dock tågpersonalen så att jag, som inte skulle kunna ta mig till Uppsala om jag tog det senare X2000, samt en kvinna som skulle med ett flyg från Arlanda fick en taxi från Linköping hem. En tjej som skulle till Stockholm lyckades också mygla till sig en plats på någon vänster, så glada i hågen hastade vi av tåget när det väl kom fram till Linköping för att vi skulle hinna i tid till kvinnans flyg.

Taxichauffören, som blivit bötad för fortkörning dagen innan, och det dåliga vädret konspirerade dock tillsammans mot oss och redan när vi nått nyköping stod det klart att hon inte skulle nå flyget i tid. Så genom ett par telefonsamtal bokades hon om till ett nattåg från arlanda. Under resans gång kom det även fram att taxichauffören redan bestämt sig för att rösta på piratpartiet, så ganska snabbt lyckades jag få mig ett personkryss.

Efter att taxin hade släppt av de andra två på vägen kom jag så slutligen hem till Uppsala runt kl 24 på natten, ganska exakt två timmar senare än planerat, och utan att jag kunnat använda tiden på X2000 till att jobba på.

Ett väldigt flängande och en slitsam början på veckan gjorde att jag, efter att jag suttit uppe ett par timmar och arbetat ikapp, slutligen somnande hemma hos Paulina och sov bort hela dagen på fredagen. Det var förmodligen en av de mest slitsamma dagarna jag upplevt under den här valrörelsen, men jag skulle utan tvekan göra det igen bara för chansen att träffa alla fantastiskt driftiga lokalt engagerade som tog emot mig vart jag än for.

3 kommentarer:

Hans J sa...

Piratpartiet är definitivt värt minst 3 mandat!

Mab sa...

Det tycker jag med :-P

E-mannen sa...

Fan vad synd jag tycker om dig med allt tåg/buss/taxi-bytande.

Ska kollektivtrafiken bli vår nästa fråga kanske? :-)