lördag 2 januari 2010

Piratpartiets primärval

Jag har haft synpunkter på hur Piratpartiet borde ta fram sina kandidater till riksdagslistorna ända sedan jag utvärderade det usla förfarande som partiet använde sig av 2006. Att vi inte hade någon bra metod för fyra år sedan var ju knappast konstigt med tanke på hur kort tid partiet hade funnits på den tiden, men att vi inte har ett särskilt mycket bättre system i år beror nog främst på att det inom styrelsen blev viktigare att diskutera kodning är kvalitet. 

Mitt första inlägg om vår urvalsprocess kom redan kort efter EU-valet och väckte viss diskussion. Framför allt valberedning av kandidaterna fick vissa att se rött. Vilket ju kan tyckas märkligt då de inte haft någon invändning på att vi använde en valberedning för att ta fram vår EU-valsedel. Med undantag för idén om att dela in listorna distriktsvis istället för valkretsvis så förkastades mitt förslag mer eller mindre rakt av när styrelsen började titta på frågan, och istället skapades en modell där man blandade rikskandidater med lokala kandidater utifrån en klurig algoritm. Det innebar att var enskild medlem kan rösta på 22 namn från hela landet samtidigt som max 10 namn från andra orter än det egna distriktet kan hamna på den lokala listan i slutändan. Man kan alltså lägga röster som enbart påverkar utfallet på en annan lista än den egna om man har lite otur (faktum är att sannolikheten för detta är stor om man röstar på 22 namn spridda jämt över landet). Överlag skapades ett så pass komplicerat system att taktikröstning blir mer eller mindre nödvändigt om man ska ha en chans att se hur den egna rösten påverkar utfallet.

Från början fanns även möjligheten att lägga minusröster på de man tyckte sämst om, men efter viss diskussion togs möjligheten för dessa svarta kameler bort av styrelsen.

Nästa kontrovers rörde kvotering. Där jag föreslagit att valberedningen skulle få i uppgift att se till att hitta kandidater som möjliggjorde en lista som var jämställd beslöt styrelsen istället att det skulle ske en automatiserad kvotering vilket fick en hel del intern kritik.

För att kompensera för bristerna i valsystemet har det i både syd och öst bildats valberedande grupper som på ett självutnämnt mandat tagit på sig att syna kandidaterna och ge förslag på kompletta listor för att medlemmar som inte orkar sortera igenom över 200 kandidater ändå ska kunna göra ett informerat val.

Själv har jag ingått i östs valberedande grupp, som publicerat sitt förslag på forumet idag, och jag har även skrivit två blogginlägg om att man bör rösta lokalt och att man bör rösta ungt.


1 kommentar:

Anne Kekki Forshaga sa...

Personligen önskar jag att Pirater hjälper fram de som jobbar för PP och framtid. Jag vill att vi får vår lista klar, så vi kan koncentrera oss på att komma in i Riksdagen. Känner att mycket påverkas av Kandidaters lust att synas. Allstå de som jobbar för PP kanske inte syns i Rampljuset. Jag vill gärna se yngre förmågor listan, som har lusten och viljan att jobba för PP:s utveckling. Helt okej att panga på mig om detta. Jag tål *ler*