måndag 1 september 2008

Bidragsansökan, Radio uppland och kursstart

Idag skickades de sista pappren i Ung Pirats bidragsansökan in till Ungdomsstyrelsen från vår auktoriserade revisor på revisionsfirman Öhrlings. Själv har jag mer eller mindre levt med den här ansökan de senaste veckorna, och jag kan tänka mig att de i förbundsstyrelsen som haft som uppdrag att hjälpa mig få in information från våra lokalavdelningar är lika trötta på processen som jag är. Förhoppningsvis ska allt vara i sin ordning så att vi kan beviljas det utvecklingsbidrag vi har ansökt om, och då är definitivt varje slitsam timme värd mödan tusenfalt.

Någon timme efter att jag haft det sista telefonsamtalet med vår revisor om att korrigera en felaktig siffra i vår ansökan så var det dags att kliva in till radion för att diskutera bloggande i Studio Uppland. Jag och en annan bloggare vid namn Anne von Porat fick representera de två huvudtyper av bloggar som man kan urskilja i bloggvärlden. Min blogg är en typiskt samhällsinriktad blogg där fokuset ligger på olika samhällsrelevanta frågor medan Annes blogg är arketypen av den personliga bloggen som fokuserar på skribentens vardag. Givetvis är gränsen inte så glasklar, det blir ibland personligt i den här bloggen, och även personliga bloggare tenderar att skriva om politiska frågor med jämna mellanrum. Radioninlägget finns förresten här för den som vill lyssna. Det är en smula ironiskt att jag inte kan lyssna på det själv eftersom Sveriges Radio är en smula begränsande i vilka format de erbjuder folk att ta del av webradion.

Ett par timmar efter min radiomedverkan satte en av de kurser jag sökt in till nu i höst igång. Kursen heter Gör din röst hörd! Medborgerligt deltagande i det offentliga samtalet. Efter första föreläsningen är jag ännu mer intresserad av kursen än jag var efter att ha läst kursbeskrivningen. Vår föreläsare Brian Palmer är fantastiskt intressant att lyssna på och upplägget på kursen verkar enormt bra. Under de följande tre kurspassen kommer vi som går kursen få göra intervjuer med Andras Malm, Gustav Fridolin och Tobias Smedberg från lobbyföretaget Agenda PR. Därefter kommer vi ha en workshop, filmvisning och ett par avslutande träffar då vi ska diskutera deltagarnas projektarbeten. Projektarbetena går ut på att vi alla, i grupp eller ensamma, ska göra någon form av inlägg i den offentliga debatten.

Min gissning är att mitt inlägg kommer handla om immaterialrätt.

Inga kommentarer: