tisdag 3 mars 2009

Rättegångens sista dag

Har tagit en plats i rättssalen för att ta en titt på spektaklet. Förra gången jag var vid rättegången var på rättegångens första dag, så då verkar det rimligt att även är här den sista dagen.

Jaghar kommit in i salen under slutpläderingarna. Just nu sitter Carl Lundströms försvarsadvokat och påpekar att om det skulle bli en fällande dom så skulle den få stor påverkan på liknande webbsidor. Efter en utläggning om hur unikt det är att man går på den som tillhandahåller tekniken istället för den som begår brottet med en jämförelse av de annonser i dagstidningarna för "massage" som åtminstone förr fanns i stor mängd så kommer han in på den viktiga frågan om huruvida de som ska dömmas har blivit påverkade av faktumet att rättegången blivit politisk.

"Ska man gräva upp vägen om folk kör för fort, eller ska man åtala de som kör för fort?" Advokaten återkommer flera gånger till frågan om hur rimligt det är att driva sak mot den som tillhandahåller tekniken istället för den som begår brottet. För mig är det den centrala frågan i hela rättegången, och jag hoppas att nämdemännen delar den uppfattningen. När jag tittar på de tre nämdemännen känner jag dock viss tvekan. Två av dem sitter och ser trötta ut medan de skriver små anteckningar med varsin penna. Den tredje nämdemannen verkar något piggare och knattrar anteckningar på sin laptop. Det måste ha varit en lång rättegång för dem, och jag tvivlar på att någon av dem är särskilt förtjust över att ha fått just det här målet. För oavsett hur domstolen dömmer kommer de förmodligen hängas ut som inkompetenta av den förlorande sidan.

Inga kommentarer: