fredag 2 november 2007

LSU Forum 2007 | UNGAS EGENMAKT

Jag spenderade onsdagen den här veckan i Stockholm på en träff anordnad av LSU där det diskuterades ungdomspolitik och idella ungdomsorganisationers roll när det gäller utformandet av ungdomspolitiken. Med mig var Malin, Ung Pirats ende stockholmsbaserade förbundsstyrelsemedlem.

Förmiddagen gick åt till ett seminarie om de politiska ungdomsförbundens kris. Det är intressant att som aktiv i ett ungdomsförbund som bara växer sig större och starkare höra hur företrädare för de etablerade partiernas ungdomsförbund oroar sig för sina förbunds framtid, och vilken roll de ska spela i samhället och gentemot sina partier. Ung Pirat, med nästan hälften av Piratpartiets medlemmar anslutna till sig, har en helt annan utgångspunkt. För oss finns inte risken att vi inte ska bli hörda av vårt moderparti eller att våra aktiva inte ska ges plats. Vi är en så pass stor och vital del av partiet att ett sådant agerande aldrig skulle vara möjligt.

Efter en snabb lunch med Rick och Janne, vår partiledare och en av våra stockholmsansvariga i partiet, på Hötorget så återvände jag och Malin till LSU forum för att lyssna på en debatt där Ungdomsstyrelsens generaldirektör Per Nilsson, LSUs ordförande Hanna Hallin, och en fristående debattör diskuterade huruvida Ungdomsstyrelsen når sitt mål att ge ungdomar makt. Några tydliga svar framkom inte, men jag lyckades i alla fall fånga Per Nilsson och uppmärksamma honom på att handläggningen av Ung Pirats bidragsansökan dragit ut på tiden alldeles för länge.

Efter en kort fika kom så dagens huvudpunkt: ungdomsministern Nyamko Sabuni debatterade med Magnus Andersson från centerns ungdomsförbund och Jytte Guteland från SSU om Sveriges ungdomspolitik. Utöver att jag blev skeptisk över ministerns ovilja att låta ungdomar ha makt (hon ville istället att ungdomar skulle ha inflytande) så var debatten inte särskilt givande. Jytte tog väldigt skickligt tillfället i akt att angripa regeringens politik i en rad ämnen, men det var inga nya spännande grepp som fördes fram.

När dagen var slut och efterminglet höll på att lösas upp blev jag medbjuden av en samling LSU folk att gå ut och äta en bit mat. Väldigt trevligt, och det gav mig en bra chans att förhöra mig lite grann om vad Ung Pirat skulle kunna få ut av ett LSU-medlemskap.

1 kommentar:

Stefan Flod sa...

Grymt bra jobbat Malin och Mattias! Hoppas ni hade roligt och träffade många intressanta människor. Jag väntar med spänning på mer info. :)

/Stefan Flod