måndag 1 december 2008

Fildelning på Dreamhack

Jag blev lite fundersam när jag läste rubriken i Svenskan som berättar att 9 av 10 deltagare på Dreamhack laddar ner upphovsrättsskyddat material. Min första reaktion var att undra vad de sista tio procenten sysslade med. En bit in i artikeln fanns svaret:

Nästan samtliga av de nio personer som svarade nej sa att de inte behöver ladda ner material på Dream­hack eftersom de har bra internetuppkoppling hemma och kan göra det där.

Fildelning är ett smidigt, enkelt och bekvämt sätt att dela med sig av kultur och kunskap. Det kommer ingen lagstiftning i längden kunna ändra på. Frågan är hur mycket utveckling, innovation och förnyelse som lagstiftarna är beredda att bromsa i sina försök att göra just det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag läst mina första bloggar ;)

Anonym sa...

haha.. Ja vad gör de sista 10%en?