torsdag 29 januari 2009

Piratpartistisk borgmästare i tyska Hohenstein

På mötet med Ung Pirats blivande finska systerorganisation som jag och mina medresenärer deltagit på under dagen fick jag veta att borgmästaren i den lilla tyska staden Hohenstein gått med i det tyska Piratpartiet, närmare bestämt partiets Brandenburgavdelning. Därmed har piraterna i tyskland fått sin första folkvalda pirat.

Jens Knoblich, som borgmästaren heter, skriver om varför han gått med i Piratpartiet på sin blogg (på tyska). Jag är glad för det tyska

piratpartiets skull och önskar Jens varmt välkommen till piratrörelsen!

2 kommentarer:

Nicholas Miles sa...

Här gick man och trodde att fildelningsnästet Sverige skulle bli först med folkvalda pirater, och så kommer Tyskland och kniper förstaplatsen. Nåja, var det något land som skulle komma före oss så var det väl Tyskland. Jag vet inte varför, men min magkänsla säger mig att internationaliseringen av piratrörelsen kommer leda till en större etablering i Tyskland innan något av våra grannländer.

Mab sa...

Faktum är att du borde lia på din magkänsla. Jag satt från den förste juli 2007 till den siste juni 2008 som heltidsarvoderad vice ordförande för Uppsala Studentkår på ett mandat från Piratstudenterna. Så vi var faktiskt först.