måndag 8 juni 2009

Det är nu det börjar; intergrupp

Jag skrev igår om valet av partigrupp som Piratpartiet ska ingå i. Och mycket diskussion inom och utom partiet har rört sig kring just partigruppsvalet. Jag instämmer med Henrik Alexandersson om att vi bör hålla huvudet kallt, men jag delar inte riktigt hans problemfria inställning till ALDE.

Valet av partigrupp är givetvis en mycket viktig fråga, men jag skulle vilja påstå att alldeles oavsett hur det går med den frågan finns det en annan intressant EU-gruppering att titta närmare på. Det handlar om de semiofficiella intergrupperna som samlar parlamentariker från olika partier och partigrupper kring ett gemensamt ämne. Dessutom får grupperna vissa resurser och avsatt tid att hålla möten.

Min tanke är att vi bör vara drivande i skapandet av en intergrupp för ett fritt internet. Det är en fråga som varit aktuell i och med telekompaketet och som vi därför lär kunna hitta allierade kring inom en rad olika partigrupper. Ett stöd för en sådan grupp kan även vara ett krav vi ställer när vi förhandlar med de olika partigrupperna.

Ett problem är att det verkar vara väldigt sparsmakat med information om hur man startar dem, så är det någon där ute som vet exakt hur systemet funkar skulle jag gärna vilja få reda på det. Vad jag förstått krävs det att bildandet av gruppen stöds av en viss mängd parlamentariker eller partigrupper. Men mer än så har jag inte lyckats snappa upp. Så all info som någon sitter på tas tacksamt emot.

1 kommentar:

Henrik Alexandersson sa...

Det är en skitbra idé. Och det skulle återupprätta tanken om hur intergrupperna är tänkta att fungera.

I dag funkar det så att man hittar en lobbygrupp som är villig att hosta upp lite stålar - och så super man järnet med dem ett par gånger om året.

Bra fester. Men det är och betraktas i dag som *helt* oseriöst.

Skulle behöva rätas upp. (Därmed inte sagt att man inte kan ta en sup eller två.)

Någon ingång på var vi hittar dokumentation om det här?

Vad är det för slags resurser som en intergrupp får?

En grupp för internets frihet skulle dessutom vara en oerhört bra idé för att bygga allianser mellan ledamöter i olika partier / grupper.