tisdag 9 juni 2009

Det är nu det börjar; kommunpolitik

Mitt inlägg om hur våra riksdagsvalsedlar bör utformas inför nästa års riksdagsval var inte det enda frammåtriktade inlägget som skrevs igår.

Rasmus fleischer gör en jämförelse av demografin inom olika politiska partiers väljarbas och drar sedan slutsatsen att eftersom Pipratpartiet har ett stöd över hela landet bör vi inte syssla med kommunpolitik. Jag håller inte alls med honom i det resonemanget. Jag har under en längre tid varit involverad i en lokal diskussion här i Uppsala om att ställa upp i kommunvalet nästa år, och partiets organisationsutvecklingsgrupp kommer under hösten att diskutera vilka utmaningar det skulle ställa på partiets organisation.

Mikael Nordfeldth från Umeå delar min åsikt om att vi bör engagera oss lokalpolitiskt och lyfter fram ett par frågor han anser att Piratpartiet skulle kunna driva i kommunpolitiken. På partiets forum finns det fler kommunpolitiska frågor som vi har tittat på att driva i Uppsala.

Men vi behöver även diskutera formerna för hur de kommunpolitiska plattformarna ska tas fram, hur de lokala kampanjerna ska finansieras och hur de kommunala listorna ska utses.

Jag tror att det vore bra om partiet satte en hel del riktlinjer och regler för formen för det kommunala engagemanget, men lät detaljerna avgöras lokalt. Till exempel skulle jag kunna tänka mig att partiet ställer följande krav för att en grupp partimedlemmar ska få kandidera till ett kommun i partiets namn:

1) Det ska finnas minst tio kandidater som vill kandidera på en kommunal lista.
Jag anser att det behöver finnas en viss mängd lokala pirater som vill engagera sig för att vi ska ha underlag för en lokal kampanj. Kan en medlem som vill kandidera inte öertyga nio andra medlemmar om behovet av en lokal kampanj så finns det förmodligen inget sådant behov i den kommunen.

2) Det finns en antagen kommunpolitisk plattform som tydligt klargör vilka frågor som ska drivas under mandatperioden. De frågor som finns i den kommunpolitiska plattformen får inte g emot partiets principprogram. Denna plattform ska ha antagits av partiets medlemmar i kommunen under demokratiska former efter att först ha framlagts till hela partiet för synpunkter.
Jag anser att det är de lokala medlemmarna som bör besluta om vilken politik de vill föra i kommunpolitiken, men att hela partiet ska ha insyn i processen och möjlighet att föra fram synpunkter om det dyker upp frågor som riskerar att gå på tvären med partiets riksdagspolitik eller på annat sätt ligga partiet i fatet.

3) Den kommunala listan ska ha tagits fram på ett sådant sätt att samtliga medlemmar i kommunen haft mlöjlighet att delta i beslutsprocessen på lika vilkor.
Jag anser att listorna ska tas fram demokratiskt inom var kommun. Men om de tas fram med hjälp av en valberedning eller genom ett provval eller någon annan form bör beslutas lokalt.

Det finns säkert fler krav vi kan ställa för att folk ska få ställa upp i kommunvalen i partiets namn. Kom gärna med förslag och synpunkter. Ju fler vi involverar i arbetet desto bättre.

41 kommentarer:

Ylva sa...

En ganska liten fråga men om PP blir kommunpolitiker bör de jobba för att bibliotek inte ska läggas ned utan istället få mer resurser och rustas upp.

Anonym sa...

Se upp så att ni inte råkar ut för samma sak som hände Ny Demokrati en gång i tiden att det dyker upp knäppjökar som väljs in i kommuner och ställer till problem för moderpartiet.

/Anders

C23-Blogg sa...

Najs blogg

Anonym sa...

Jag håller med Ylva!
Dessutom bör det EJ finnas någon form av kostnad att besöka museum samt andra kulturella sevärdheter!

Anonym sa...

Risken med att börja med kommunalpolitik är att folk drar in en massa extra frågor, som partiet som helhet inte kan stå för, eller som placerar oss på vänster-höger-skalan.

Ylva vill ha mer pengar till (vald del av) offentlig sektor. Anonym vill att vi ska bli vår karikatyr, Gratis-partiet. Ingen bra idé. Kom ihåg att vi vill kunna samla marknadsliberaler och vänsterfolk under samma fana.

Dessutom har Anders en poäng i att det lär dyka upp en del rena knäppgökar på kommunal nivå.

Hanse, (PP) sa...

Tio kandidater?!

Här i kommunen är det två pers. som dyker upp när det är dags för piratfika. Jag (v.kl.) och kommunledaren. Dessutom så finns det väldigt lite att klaga på här. Kommunen styrs av en koalition från båda blocken och det är aldrig något snack om ideologier.

Kort sagt så behöver vi inte lägga oss i.

Unknown sa...

Ja, frågan är vad PP har för frågor på kommunal nivå? Patent och copyright faller ju bort t.ex. och kvar blir integritetsfrågorna.

Övervakningskameror är det enda jag kommer på i integritetsväg, hade det varit London så hade den frågan ensamt varit motiv nog för PP att ställa upp i kommunalval, men så nedlusade med kameror är inte de flesta svenska städerna att det är ett praktiskt problem imho.

Tja, fartkamerorna har vi ju förstås, som potentiellt skulle kunna missbrukas, men det har vi väl inga tecken på att det görs?

Eventuellt skulle utformningen av betalningsmodellen man har (hade?) för trängselavgifter i Stockholm kunna ifrågasättas, dvs att man antas vara medveten om systemet oavsett om man är utomsocknes eller ej och ska på eget initiativ betala avgiften på ett ointuitivt sätt. (är dock ganska oinsatt i hur det systemet funkar/funkade)

Anonym sa...

En neutral fråga, dock så viktig! Det borde vara ett sätt att utveckla PP mer....

Anonym sa...

@Hans: Du pratar om diverse kameror, utan att ens reflektera över att dessa reggas på ett aller annat sätt. Eller?

Gork sa...

Tillstånd för kameraövervakning ges av länsstyrelserna, som är statliga myndigheter. Kanske kan man arbeta för att kommuner inte skall använda kameror i onödan.

Övriga förslag var bra, jag ska se om jag kan tillföra några.

Anonym sa...

Sorry, menade inte att du EJ reflekterat över det. Snarare att det finns så mycket i dagens samhälle som registrerar. Detta är inte enbart kameror i gatuhörn..

Unknown sa...

@Anonym: Vad menar du med reggas? Självklart tog jag upp kamerorna för att det är en potentiellt ohållbar integritetskränkning.

Problemet är inte kameraövervakning som sådan utan om den är orimlig, överdriven och integritetskränkande. Automatiserad ansiktsigenkänning som registrerar alla som går förbi en kamera är självklart något som är fel ur integritetssynpunkt.

Men t.ex övervakningskameror på bussar om filmerna bara får kontrolleras när ett brott kan misstänkas ha begåtts, låter kanske som rimlig användning. (Medans övervakningen definitivt är förkastlig om man kan använda filmmaterialet hur som helst)

Men rimlighet i kameraövervakning ensamt räcker inte som kommunal plattform i dagens läge. (Men skulle London bli norm för morgondagens Sverige, så räcker den frågan ensamt)


* allt ovan IMHO, men jag orkade inte lägga till en disclaimer på varje personligt tyckande.

Anders Forsman sa...

En fråga som gör mig kluven. Det kan bli känsligt och det kan bli väldigt fel. Spontant tycker jag att man ska beträda politisk "mark" med försiktighet - finns brinnet för t.ex vård,omsorg,skola,skatter? Och vad skulle vi tillföra i debatten?

Vi får ett blått tänk i Uppsala, rött i Umeå och Sd i Malmö "hemska tanke"?

Anders Forsman sa...

Tillägg: Ser att de frågor du/ni tänkt att tillföra kommunalt, är diskuterade på den forumtråd, hmm jag missade, sorry.

Då är jag med på ett helt annat plan - och visst - varför inte!

Peter Sjöberg sa...

Självklart måste vi in i kommunvalet. Annars har allt arbete varit till ingen nytta. Det är ju faktiskt i våra kommuner vi får stå ut med denna smälek som nu pågår vi bör trycka på våra sakfrågor.
Dom räcker till....

Jerker Montelius sa...

En uppenbar kommunal fråga är användandet av opensourcelösningar innom komunen.
Detta skulle vara den självklara komunala frågan för piratpartiet.

Mikael "MMN-o" Nordfeldth sa...

Jag tycker att kommunvalet lämnar öppet för pirater att personkampanja mycket närmare väljarna. Valet av person i kommuner är mycket mer applicerbart ö.h.t. än höger/vänster/bakochfram, jämfört med riksdagen.

Kommuner stiftar inte lagar utan beslutar om mer jordnära saker som har direkt lokal påverkan. Ett politiskt ofärgat alternativ tror jag är bra för kommunpolitiken - där man får kandidater som är pirater först (prioriterar informationssamhället) och utöver det röstar som sig själva.

Det har vi råd att gå till val på i kommunerna. Att t.ex. bygga ett nytt bostadsområde någonstans är inte färgpolitiskt i mina ögon - än mindre påverkar det riksdagsvalet. Det är en helt annan nivå av politik.

Göran Axelsson sa...

Jag håller helt med Mikael... eller om det var han som stal min formulering från diskussionerna vi hade ikväll... :-)
Det är bara ett bevis på att inget sker i ett vaccum.
Kommunpolitiken är en naturlig plats där vi kan göra ett bra arbete. Precis som Mikael skrev så är kommunpolitiken mer baserad på personer än på strikt blockpolitik. Det finns exempel på M och S i koalition i vissa kommuner.
Frågor som PP skulle kunna driva här i Umeå är bland annat mer open source i kommunal regi, alla dokument ska sparas i öppna format, kommunens trådlösa nät ska vara helt öppna. fler öppna nät på bla skolor, kommunala anläggningar och bibliotek, ta bort filter på internet i skolorna.
Allt är exempel på frågor som jag anser ligger i PP:s filosofi.
Naturligtvis måste man ha nån kontroll på vem som kandiderar och vilka frågor som tas upp så vi inte skadar partiets rykte.

Jag ser fram emot ett antal intressanta motioner på PP:s nästa årsmöte.

Anders Wallin sa...

Jag tycker också att vi skall ta och engagera oss i kommunerna. En fråga som jag tänkt på att vi borde få kommunerna att bygga stadsnät. Så att våra andra frågor kan tas emot av fler. Jag lämnade ett medborgarförslag till Haninge kommun, svaret jag fick var inte alls tillfredställande

Björn Flintberg sa...

Nu måste jag nog fråga lite igen. Gång på gång på gång har du och andra PPare tjatat hål i huvudet på mig när jag försökt få er att bredda er om att ni har BARA åsikter i de frågor som är noterade på er hemsida. Det är avskaffande av patenten, fri fildelning och skydd för integriteten i digitala sammanhang (kortfattat).

Detta är ju till stor del nya frågor, sådant som ni uttalat sagt att ni absolut INTE ska ha åsikter om utan där andra partier ska få bestämma. Open source i skolan, fria trådlösa nät och fortbildning av lärare, inget av dessa tre faller under era paroller.

Är detta en skiftning mot det jag efterlyst, en breddning av den snäva politiska synen för att få ett mer accepterat parti? Det är enda sättet jag kan tolka det?

robjoh sa...

Som varande kommunledare så har jag faktiskt tvärtom svårt att se vad vi ska göra i Kommunpolitiken.

Vi kanske kan sitta med för att stoppa övervakningskameror, kanske koppla fildelning till bibliotek och lite annat. Risken är att folk som blir invalda har en helt annan agenda! Det finns alltid risk för att folk tar en chans.

Problemet som jag ser det är att jag tycker kommunpolitiken ska ta hand om mer frågor inte mindre. En av de största argumenten jag har för en piratparti röst i riksdagsvalet är att övriga frågor behandlas minst lika bra om inte bättre i kommunen eller landstinget.

Jag är helt klart för att vi kanske ska försöka bredda vårat politiska program, men borde vi inte börja i riksdagsvalet i så fall?

Unknown sa...

Det finns också en risk att att PP kommer in i kommunfullmäktige utan att ha ställt upp. Vi kommer då att verkligen få slumpade förtroendevalda. Det kan i värsta fall räcka med ett ditskrivet namn på en valsedel för att denna person ska företräda PP. Det händ SD i förra valet.
Att ställa upp med en lista även med färre än 10 namn kan vara mycket bättre än att få vem som helst utan någon koll alls. Det är också så att denna person är personligen vald och behöver inte vara medlem i PP eller ta någon hänsyn till PP.

Unknown sa...

Jag tycker också att 10 kandidater är en väldigt hög siffra. I den kommun jag bor i hade KD 9 kandidater, V 7 och MP 10. De har alla 2 mandat var, av totalt 49.

Mårten Fjällström sa...

Jag tycker Kristians kommentar om slumpade ledamöter är ytterst relevant.

När vi får över 1% i riksdagsvalet 2010 innebär det att vi 2014 får partivalsedlar i alla kommun och landstingsval. Om vi då inte har en kommun- eller landstingspolitik så blir det slumpade ledamöter där vi är allmänt starka.

Därför är det viktigt att ställa upp i kommun och landstingsval 2010, på de platser där vi idag har grupper som vill det. Det ger erfarenhet och kunskap till 2014 så att vi då kan ha egna listor överallt.

Fredrik Larsson sa...

Nej, nej, nej och återigen nej

Låt inte ditt engagemang bedra visheten. Det är väldigt lätt att med goda förutsatser kliva in i t.ex kommunpolitiken eftersom man är engageerad och vill mycket. Det är troligtvis att göra något rätt dessutom eftersom man kan vara en positiv kraft.

Men det är att göra fel sakrätt sätt. PP har inget i kommunalpolitiken att göra. Vilka frågor av integritetskaraktär beslutas på kommunal nivå? Väldigt få är min uppfattning och för att få vara med att ta dessa besluten skall vi med andra ord ta ställning i en massa andra frågor.

Kanske i valet 2014 men gör vi det innan 2010 kommet inte PP att finnas mer.

Jag t.ex. kommer inte att rösta på PP om man börjar bedriva normal politik. Att PP är ett parti med ett fokus är min garanti för att man inte skall ta beslut som inte gagnar mig. Breddar man det tar man bort den garantin och då tar man också bort min möjlighet att rösta PP.

Jag vet också att jag inte är ensam om detta resonemanget och därför måste troligen de som är engagerade och vill mycket välja. Vill ni göra kommunalpolitisk karriär eller vill ni ha ett PP med möjlighet att nå riksdagen.

Det skall vara högt i tak i PP och det är inte med lätt hjärta som jag spelar "kommer inte rösta på PP"-kortet. Det är inte heller i "utpressningssyfte" utan för att vi när vi tar denna debatten skall ha väldigt klart för oss vad som står på spel.

Snälla - låt inte vilja och engagemang bedra visheten.

Mvh
Fredrik Larsson

Hans J sa...

@Hans:

Hur nedlusade med kameror tycker du att de svenska städerna behöver bli för att det ska bli ett "praktiskt problem"?

Är du osäker på om vi har tecken som tyder på att fartkamerorna missbrukas?

Hur mycket trängsel ska tillåtas i en stad som är byggd för att åstadkomma trängsel? Är inte det själva iden med begreppet stad? Den som inte trivs kan ju flytta ut till landet, eller hur?

Unknown sa...

Jag tycker det är en dålig idé att delta i kommunala val. Frågorna som behandlas är faktiskt inte relevanta för piratpartiet.

Mikael "MMN-o" Nordfeldth sa...

Fredrik Larsson: Piratpartiet är inte ett enfrågeparti.

ToHell sa...

Jag håller med Fredrik Larsson och Jerker Montelius, som skriver motstridiga inlägg :)

Jerker skriver om "användandet av opensourcelösningar innom komunen". Det är en fråga jag redan nu brinner för. I synnerhet vill jag se detta i skolornas datorer, för att visa barnen att det finns "bättre alternativ" och fick jag göra detta i Piratpartiets namn så ställer jag upp som kommunalpolitiker på en gång.

Men jag håller ändå med i vad Fredrik Larsson skriver. Jag är inte säker på att tiden för kommunalpolitik är inne ännu. Om några år kommer vi säkert vara ett parti med åsikter som härstammar från, men inte omedelbart uppenbart följer av, vår värdegrund. Då kommer vi tappa väljare som inte håller med oss i sakfrågor, men stärka stödet från de som tänker i samma banor. Folk kommer placera in oss i fack som de antingen kan eller inte kan stödja, inte som nu då folk från ALLA håll kan ställa sig bakom vårt fokus. Miljöpartiet har utvecklats på samma sätt - när de dök upp med miljön som enda fokus kunde ALLA som brydde sig om miljön rösta på dem. De vägrade också tillhöra höger eller vänster. Men idag har de utvecklats och anses väl ha ganska många röda strimmor i sin gröna färg. Den dag vi inte är klart lila längre, då är det dags att ta itu med kommunalpolitik, men just nu gäller det att rädda världen :)

...tror jag. Men jag har inte tänkt färdigt. Kanske behövs vi på alla nivåer, från familjerådet till FN.

Daniel Nyström (PP STHLM) sa...

Hej Mattias!

Postade mitt förslag i forumet under Uppsalas tråd som du länkade till.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att PP eventuellt skulle gå in i kommunalpolitiken, men det finns en del saker vi skulle kunna driva för att skapa ett "Kunskapssamhälle" om vi valde att göra så.

I vilket fall, mitt förslag/bidrag till debatten om kommunalpolitisk platform finns på: http://docs.google.com/View?id=ddngr6sv_22fm8fk8cc

Cheers,

Mab sa...

Fredrik Larsson:

Jag är övertygad om att vi kommer tappa en del röster om vi ger oss in i kommunpolitiken. Men jag tror även att vi kommer vinna fler nya röster än de vi tappar genom att göra så.

Så om konsekvensen av att vi går in i kommunpolitiken är att vi förlorar din röst men vinner tio nya så är det en nettovinst jag kan leva med.

morr sa...

Oavsett om dina kriterier blir ett krav för att aktivt ställa upp i kommunval eller ej, så måste vi ju ha någon form utav backupplan på hur vi ska göra ifall folket faktiskt röstar in oss vare sig vi ställer upp eller inte. Detta hände ju SD på flera ställen i landet förra valet, de fick kommunfullmäktigeplatser men hade inga kandidater att sätta på dem.

Alltså, vad gör piratpartiet i ett sådant läge om man får en KF-plats i en kommun?

Dessutom så betvivlar jag starkt att en KF-representant skulle sitta och lägga ner röst efter röst på frågor i sin egen hemkommun. Inget av de sittande partierna gör ju sånt. Det är inte partier som sitter i KF det är personer, de röstar som de vill.

morr sa...

...menar alltså inte att sittande partier idag skulle lägga ner röster... utan att de inte har någon speciell partilinje utan röstar hejvillt efter eget behag.

Fredrik Larsson sa...

@MAB

Det förstår jag helt och hållet men jag tror att problemet är att ni isf. vinner 2 och förlorar 5. Dessutom kommer den energi som man lägger ner på kommunal nivå delvis tas ifrån riksnivån. Jag är fullt medveten om att det finns synergier men jag tror också att det kommer vara svårare för en väljare att välja PP både på riksnivå och kommunal nivå än bara på riksnivå.

Jag håller helt och hållet med om att vi skall verka för att driva större delen av de frågorna som du tagit upp med ngt. undantag. Men kommnalvalen är inte rätt väg att gå. Partiet på riksnivå kommer ställas till svars för alla de frågor som drivs eller röstas på på kommunal nivå.

Genom att bredda oss riskerar vi att gå samma öde till mötes som ND/JL och Miljöpartiet det vill jag inte.

Men debatten skall tas och som majoriteten vill blir det :0)

Mvh
Fredrik Larsson

Rickard sa...

Jag kommer inte rösta på PP i kommun- eller landstingval.
I riksdagsvalet så tänker jag dock rösta på PP.
Jag tror att PP som parti förlorar mer än det vinner på att ge sig in i kommunal- eller landstingsval. Det blir alldeles för mycket fokus på fel frågor tror jag...

Ylva L sa...

Absolut ingen kommunalpolitik för PP, det vore döden för partiet. Det finns massor med, var för sig, avgörande argument mot att ställa upp i kommunval. Instämmer med vad Fredrik Larsson sagt och skulle kunna lägga till mycket mer.

Mab sa...

Ylva L:

Utveckla gärna varför det skulle vara döden för partiet. Att alla inte tycker att det är en bra idé kan jag köpa, men att hävda att det är döden tycker jag verkar lite drastiskt.

Mikael "MMN-o" Nordfeldth sa...

Rickard: Jag har hört betydligt fler som säger motsatsen.

Bl.a. tycker många att Miljöpartiet gör ett väldigt bra jobb i riksdagen för att debattera och informera om de galna lagförslag som dykt upp etc.

Jag vill mena att Piratpartiet kan argumentera bättre, givetvis, men Mp t.ex. är ju ett "säkert val" (vilket var jargongen förra valet). Huruvida det är rimligt att anta att PP kommer in i riksdagen är helt och hållet upp till ifall man kan rida vidare på vågen av politikerförakt som båda blocken har skapat. På gott och ont.

Det är märkbart fler i min vänkrets åtminstone som kan tänka sig rösta på PP i kommunval än riksdagsval. Detta för att på riksnivå är vänster-/högervalet mycket känsligare än i t.ex. EU.

Halken sa...

Biblioteks- och museifrågor tycker jag definitivt skulle gå att driva utan att driva bort vissa. Man kan driva frågan om bibliotekens öppenhet och tillgänglighet, utan att för den sakens skull ta ställning till om de ska ha mer eller mindre resurser. Bara att deras samlingar ska vara tillgängliga för alla. Dessutom skulle man kunna bevaka de avtal som bibliotek ger sig in i med externa parter, så de inte hyr ut allmänna samlingar till privata intressen.
Allmänna museer borde vara öppna för allmänheten som betalat för dem. Därmed inte sagt att inte en kommun kan äga ett museum som drivs som ett företag med eget vinstkrav, men om kommunen subventionerar ett museum med skattepengar borde skattebetalarna ha tillgång till det.
Dessutom kan man driva frågor som att alla ska ha tillgång till kommunala beslutsunderlag, inte bara genom att fysiskt besöka en expedition och begära ut kopior mot en avgift som inte motsvarar självkostnadspris (som sker på vissa platser).
Rena integritetsfrågor behandlas visserligen inte mycket på kommunnivå, men Delad kultur och Fri kunskap finns att finna på den nivån.

sandos sa...

När man måste "anstränga" sig för att hitta frågor att jobba med i kommunalpolitiken så tycker jag det säger sig självt att man inte ska ge sig in i den!

Om vi ska ställa upp i ett val så ska det vara självklart vad vi ska jobba med, iaf för piratpartister själva!

Joakim Andersson sa...

Halken:

Bibliotekstillgänglighet (dvs öppettider) medför per automatik en personalfråga, vilket enär personalen är kommunalt anställd belastar kommunens ekonomi.

Ökade öppettider - högre kostnad.

Lösningen är personallösa bibliotek, men det tar fem minuter så är biblioteket en värmestuga för "sysslolös ungdom" och missbrukare, vilket ger färre låntagare vilket ger sämre statistisk vilket ger lägre anslag vilket ger nedlagda bibliotek.

Vill PP gå med på höjd kommunalskatt för att bekosta att bibblan ska ha öppet till 22?

(Personallösa bibliotek är i sig en integritetsfråga, eftersom de kommer att förlita sig på RFID-teknik ... och var den informationen tar vägen - det är kanske en fråga för konspiratörerna.)

Lösningen är, förstås, att privatisera biblioteken. Eller kollektivisera dem utifrån den personal som finns (bibblan är fritående från kommunal verksamhet men samarbetar via avtal med kommunen rörande tillgänglighet för att uppfylla bibliotekslagen; kort sagt - en konsult).

Törs PP driva en sådan uppenbart "nyliberal" fråga?