lördag 3 januari 2009

Nytt år

Så har det blivit 2009, och FRA-lagen har trätt i kraft. De flesta verkar tycka att livet går vidare som vanligt.

Men för mig kommer nog 2009 bli ett allt annat än vanligt år. Jag har lämnat mitt uppdrag som partiorganisatör inom Piratpartiet för att jag insåg att min vision om hur partiet borde drivas inte låg i linje med Ricks när det gäller hur centrala beslut bör förankras. Kanske kommer vi komma fram till en gemensam syn igen så småningom, kanske är det bäst att jag verkar utanför ledningen framöver. Mitt engagemang för partiet som sådant och vad vi står för har inte rubbats av det hela.

Mitt Uppdrag som förbundssekreterare för Ung Pirat kommer löpa ut den sista helgen i mars, och jag ställer inte upp till omval. Främst för att Ung Pirat, som jag mycket ser som min egen lilla skapelse, blivit stort nog att klara sig självt alldeles utmärkt utan mig. Att stanna kvar skulle mest innebära att jag blev en flaskhals som stoppar upp allt det engagemang som finns runtom i förbundet.

I mars kommer jag även bli klar med mina studier. Åtminstone för den här gången. Jag kommer att ta en kandidat i statsvetenskap, och även om jag på lite längre sikt funderar på en masterutbildning i biblioteks- och informationsvetenskap så känner jag att det är dags att lämna den trygga akademiska miljön som jag levt alldeles för länge inom.

Allt detta blir klart och avslutat precis före jag fyller trettio i början av april. Jag brukar inte fira mina födelsedagar, men då just denna så tydligt kommer bli en brytpunkt i min tillvaro har jag gjort ett undantag och kommer ställa till med stor fest på Värmlands nation i Uppsala.

På Värmlands nation tog de flesta av mina uppdrag slut vid årsskiftet, men jag sitter kvar i nationsrådet, nationens motsvarighet till styrelse, fram tills sommaren. Till sommaren slutar även mitt ordförandeskap i recentiorskonventet, ett underkonvent till kuratorskonventet (ett samarbetsorgan mellan uppsalas studentnationer) som organiserar de personer som ansvarar för mottagningsverksamheten av nya studenter på de olika nationerna. Även mitt uppdrag som vice standardbärare vid uppsala studentkår tar slut till sommaren.

Jag kommer även lämna kårens fullmäktige till sommaren och min plats i universitetets akademiska senat. Förmodligen ställer jag upp även i vårens kårval, men på en så låg placering på Piratstudenternas lista att jag inte kommer bli vald. Taktiken att låta gamla nyckelpersoner agera ankare på nedre delen av ett kårpartis lista är en beprövad metod i alla läger.

När sommaren så kommer är jag nästan helt fri från förtroendeuppdrag åt olika organisationer för första gången på tio år. Skälet är ganska enkelt. Jag satsar helhjärtat på att nå en plats i europaparlamentet i sommarens val. Från och med hösten 2009 kommer den här bloggen skrivas från Bryssel. Allt som krävs är att tillräckligt många sluter upp bakom piratpartiet och min kandidatur. jag står på plats nummer tre på Piratpartiets lista, men jag siktar på att kryssas in, om vi mot förmodan inte skulle få tre mandat i valet.

2009 kommer bli året då det vänder för Piratpartiet. 2009 kommer bli året då vi slår igenom på allvar och visar att det inte går att blunda för att de politiska skiljelinjer som skapats av den kommunikationella revolutionen har klättrat upp på den politiska agendan utan att de trötta riksdagspartierna orkat formulera några visioner kring informationssamhället. Vi har inte nått hela vägen fram själva när det gäller en vision om hur framtiden bör se ut, men vi arbetar det.

Bli gärna medlem och hjälp oss i vårt arbete!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Puh! Jag blev nästan oroad där ett tag. Trodde du skulle överge piratskeppet helt och hållet.

Lycka till och kör hårt nere i Bryssel.

Jag ska jobba på att ge oss så många röster från Västerbotten att du inte behöver kryssas in.

:-)

Anonym sa...

Jag har som vanligt skrivit för långt för att klara att publicera det här utan gör det på min blogg istället, där jag nog tyvärr inte kan hålla mig längre eftersom mina misstankar om Rick bekräftats.

Till dig önskar jag dock allt gott; jag vet att du är både seriös och skicklig, och jag hoppas definitivt att du ska bli inröstad i Europaparlamentet.